SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prolegomena to Theory of Literature - OCRN17UC03
Title: Úvod do teorie literatury I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)
Provides theoretical basis for a systematic knowledge and interpretation of literature. Based on the work with specific texts in the field of literature for children and youth is pointed out the creative application of literary-theoretical knowledge.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)

·       Peterka J. Teorie literatury pro učitele (Jíloviště 2007, dotisk 2014), ISBN  978-80-239-9284-7.                                                                 

        Mocná D., Peterka J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů (Praha-Litomyšl 2004), ISBN 80-7185-669-X.

·       Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995

·       Lederbuchová L., Didaktická interpretace literárního textu, ZČU Plzeň 1995,1997

·       Kožmín Z., Tvořivý sloh, Victoria Publishing 1995

·       Brukner J./Filip J., Poetický slovník, MF 1997

·       Beránková E./Lederbuchová L., Trocha literární teorie. Pro 6.-9. ročník ZŠ, Fortuna 1999

·       Karpatský D., Malý labyrint literatury, Albatros 1997

·       Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)

Témata, pojmy, problémy:

1. Smysl a interpretace, hodnocení a hodnota

2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář

3. Druhy a žánry- lyrika, epika, drama, poezie versus próza

4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce)

5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš)

6. Kompozice, příběh (vyprávění)

7. Literární fikce (perspektiva)

8. Téma a motiv, intertextovost

9. Postava, Prostor

10. Literární slovesnost (literatura umělecká a populární, národní literatura, světová literatura)

11. Folklorní slovesnost, LPDM, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika

12. Estetická zkušenost, funkce literatury

Obsah seminářů:

Semináře:

1. J. V. Sládek (Lesní studánka), F. Hrubín (Kuřátko)

2. Velbloud (J. Skácel); M. Bystrov, P. Nikl (Nech ten mech)

3. Prozaické texty z oblasti LPD

4. Literatura umělecká vs. populární

5. Základní složky interpretace textů LPD (pohádka, pověst)

6. I. M. Jirous - interpretace přednesu (ze sb. Magor dětem)

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)

Zápočet:

Nutná je účast na obou seminářích. Plnění zadaných úkolů z jednoho semináře na druhý.

K získání zápočtu je nutné předložit vyučujícímu interpretační esej vybraného úryvku / díla, jež by mohlo být využito v rámci výuky literatury v hodinách na ZŠ. Tj. text by měl obsahovat dvě části: a) Vaše intepretace textu s použitím základních literárněteoretických pojmů, b) Aplikace těchto poznatků a využití úryvku / díla, případná doporučení na způsob práce s textem ve školní výuce.

Esej /analýza na 4 NS (1 NS = 1800 znaků). Prosím, opatřete text uvedením titulu knihy / jména autora / rokem prvního vydání a jménem Vaším. 

Termín odevzdání: osobně na semináři dne nejpozději do 15. 1. 2020.

Pokud by text nesplňoval potřebné nároky, domluví se s vyučujícím na opravném zadání.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html