SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Combinatorics for teachers - OCRM20UM11
Title: Kombinatorika pro učitele
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/9, MC [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Mgr. David Zenkl
Teacher(s): doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. David Zenkl (26.01.2023)
Cílem kurzu pro studenty CŽV je vybudovat didakticko-matematickou oporu pro výuku kombinatoriky a pravděpodobnosti na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by měl/a být student/ka schopen/schopna řešit kombinatorické úlohy na úrovni střední školy v souladu s RVP pro gymnázia.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Zenkl (26.01.2023)

Doporučená:

1. Monografie, jež se věnuje deskripci experimentu žáků 6. ročníku ZŠ, kteří na základě řešení izomorfních úloh objevili v souladu s teorií generického modelu (TGM) kombinační číslo:

Krpec, R. (2016). Konstruktivistický přístup k výuce kombinatoriky. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.

2. Článek prezentuje mimo jiné chyby žáků při řešení kombinatorických úloh a rozvíjí kategorizaci úloh dle vyžadované myšlenkové operace:

Batanero, C., Navarro-Pelayo, V., & Godino, J. D. (1997). Effect of the implicit combinatorial model on combinatorial reasoning in secondary school pupils. Educational Studies in Mathematics, 32(2), 181-199.

3. Článek porovnávající v současnosti dostupné učebnice kombinatoriky pro střední školy v ČR na základě jejich souladu s TGM:

Zenkl, D. (2021). Presentation of combinatorial concepts in mathematics textbooks and its compliance with a concept development theory. Scientia in educatione12(1), 37-52.

Další:

1. Rozdělovník pro studium (nejen) kombinatoriky a způsobů jejího vyučování, ve kterém lze nalézt spoustu inspirace z praxe podložené didakticko-matematickým výzkumem:

Vondrová, N. (2019). Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

2. Kvalitní učebnice pro studium kombinatoriky, pravděpodobnosti, teorie grafů a dalších oblastí diskrétní matematiky na univerzitě:

Grimaldi, R. P. (2003). Discrete and combinatorial mathematics: An applied introduction. Addison-Wesley

3. Skripta kolegů z katedry, jež mohou sloužit jako zásobárna dalších úloh z kombinatoriky a pravděpodobnosti:

Hejný, M., & Stehlíková, N. (2000). Elementární matematika:(rovnice, teorie čísel, kombinatorika, planimetrie). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Zenkl (26.01.2023)

Řešení úloh z oblasti kombinatoriky a pravděpodobnosti na podstatě řešení obecného problému dle Polya, G. (2004). How to solve it: A new aspect of mathematical method (No. 246). Princeton university press.

Kombinační číslo, faktoriál; klasická definice pravděpodobnosti; geometrická, statistická, spojitá a podmíněná pravděpodobnost.

Souvislost ontogeneze žáka s fylogenezí lidstva.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Zenkl (26.01.2023)
Podmínkou zakončení kurzu je průběžná práce v seminářích – zapojení do diskuze, prezentace vlastní přípravy a odevzdání seminární práce zaměřené na řešení kombinatorických úloh.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html