SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Didactics - OCDU19DV06
Title: Obecná didaktika
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (09.09.2022)
The aim is to acquaint the participants with the basic problems of didactic theory and school practice and current issues of education and teaching. To create a system of knowledge of general didactics and to show their importance in teaching practice. Develop independent didactic thinking and ability to understand didactics in terms of development, change and pedagogical innovation.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (09.09.2022)

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.

Mazáčová, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Pedagogická fakulta UK, UPRPŠ, 2014.      

Kalhous, Z., Z. OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: PedF MU, 1995.

Mazáčová, N. Vybrané pedagogické inovace v současné škole. Praha: PedF UK, 2008.

Skalková, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO, 1995.

Šimoník, O. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD, 2005.

Časopisy Pedagogika, Pedagogická orientace. Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (09.09.2022)

­Didaktika, její předmět, vztahy a význam

­Základní kategorie procesu vyučování a jejich vztahy

­Konstruktivistické pojetí vyučování a učení

­Měnící se role učitele. Vzájemný vztah pedagoga a žáků

­Vyučovací metody, organizační formy a prostředky, vyučovací strategie

­Funkce cíle v procesu výuky

­Didaktická transformace učiva, vzdělávací programy RVP a ŠVP

­Příprava pedagoga na výuku, didaktická analýza učiva

­Diferenciace a individualizace ve výuce

­Motivace ve výuce

­Hodnocení a reflexe ve výuce

­Pedagogické inovace v současné škole

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (09.09.2022)

Zkouška: podle zveřejněných otázek

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html