SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Transformation of Fine Arts - OBUZ21V001
Title: Proměny výtvarného umění
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 1/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (999)
summer:unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Incompatibility : OBUZ21001
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
Fine art as a statement of time and as a specific expression of communication, a specific type of thinking, expression and self-expression. Typology as a way of artistic expression. Approaches to reality as one of the possibilities of typology and as basic cross-cutting themes. Metamorphoses of expressive means, art techniques and materials and their causes. Application of new media and multimedia art. The concept of the subject is not based on factual knowledge. These are just a means of cultivating visual literacy, the ability to look for connections in a wider context of the time. Emphasis is placed on "unconventional means of expression and technique" from object through installation, art of action and the use of new media. The concept of the subject primarily follows the effort to awaken the interest of students of other disciplines in visual arts.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)

Cílem předmětu je prostřednictvím průřezových témat seznámit studenty s proměnami výtvarného umění 20. století. V konfrontaci předmětného a nepředmětného výtvarného umění ukázat radikální proměny znakových systémů a interpretací v umění dvacátého století  

Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)

Doporučená literatura:

Baleka,J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Academia : Praha, 1997

Bláha,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby, Scientia Medica : Praha 1991.

Bláha,J.- Šamšula,P.: Průvodce výtvarným uměním III, Práce : Praha 1996

Bláha,J.- Slavík,J.: Průvodce výtvarným uměním V, Práce : Praha 1997

Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1. TOGGA : Praha, 2012 

Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2. TOGGA : Praha, 2013

Bláha,J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby. Univerzita Karlova, PedF : Praha,  

 2007

Šamšula,P.- Hirschová,J.: Průvodce výtvarným uměním IV, Práce : Praha 1994

Gombrich,E.H.: Příběh umění. Praha 1992

Ruhrberg - Schneckenburger - Frickeová - Honnef: Umění 20. století. Taschen/Slovart : 

Praha 2004

Dempseyová,A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart :  Praha 2002

Zhoř,I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha l992


kontakt: blaha.jaroslav@seznam.cz

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)

* Metody výuky
Výuka bude probíhat formou přednášek, spojených s prezentací obrazového materiálu.
Důraz bude kladen nikoli na naučení disparátních faktů („kdo, co, kdy, kde“), ale na hledání diskursivních odpovědí na otázky „proč“. Studentům bude poskytnuta možnost anonymních dotazů a doplňování témat přednášek o vlastní podněty.

Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)

Examination of 19th and 20th century art. Identify the artworks projected in the right direction and with the appropriate author.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)

* Sylabus:
Vznik výtvarného umění. Druhy a typy výtvarného umění. Výtvarné umění, styl a sloh. Umělecký kánon a umělecký řád. Člověk, příroda a společnost: proměny jejich vztahů a jejich obraz ve výtvarném umění. Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich vzájemné ovlivňování. Percepce, recepce, apercepce a response uměleckého díla. Umění a skutečnost: umělecký interval a umělecká mimézis. Filozofické, psychosociální a psychodidaktické aspekty recepce výtvarného umění. Specifické možnosti výtvarné tvorby a umění ve výchovném a edukačním procesu.

 

1.            Úvod – podmínky ke zkoušce, doporučená literatura, přístupy ke skutečnosti

2.            Smyslový přístup – Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality;

a)      Tradiční média (od impresionismu k hyperrealismu)

b)      Netradiční výtvarné techniky

c)      Umění akce a nová média

3.             Expresivní přístup – expresionismus od tradiční podoby figurativního umění 

       k netradičním výrazovým prostředkům a technikám

a)       Figurativní proud – od Gogha k neoexpresionismu

b)      Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu

4.              Abstraktní expresionismus v umění 20. století

a)      Kandinskij jako průkopník volné abstrakce

b)      Akční malba, informel, tašismus, kalifornská škola

5.              Racionální přístup – hledání nového řádu od Cézanna k Reinhardtovi    

a)      Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu

b)       Nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu

6.              Závěrečný test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html