SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology - OBPS13509
Title: Vývojová psychologie I X
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Interchangeability : OBPS13009
Is pre-requisite for: OBPS13593, OBPS13510
Is interchangeable with: OBPS13009, OPBP1Q103A
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (19.05.2019)
Course Developmental Psychology I provides an overview of elementary psychological discipline. Students will learn fundamental theories of human development and characteristics of developmental stages. We will also discuss new trends in developmental psychology.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (25.09.2017)

ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. v čes. jazyce 1. Praha: Práh, 1994, 146 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2.

BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-807-3676-704.

ŘÍČAN, Pavel et al. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4710-495.

LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-9.

LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.

MATĚJČEK, Zdeněk, Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9.

PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.

SHAFFER, David R. ... [et]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8.

ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (01.10.2020)

V zimním semestru 2020/2021 bude předmět realizován prostřednictvím online přednášek v kombinaci se studijními oporami v MOODLE. Přístupové údaje do MOODLE obdrží studenti na první hodině.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (01.10.2020)

Okruhy řešených témat:

 

Vývojová psychologie - její předmět, metody

Determinanty psychického vývoje - zrání, uční, socializace. Modely vývoje, úvod do vývojových teorií

Prenatální, novorozenecké období - nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj.

Významné vývojové teorie - Piaget, Erikson atd.

Teorie psychosociálního vývoje - definice pojmu, význam pro další psychický vývoj dítěte, různá pojetí.


Kojenecké období - psychomotorický vývoj, kognitivní vývoj, sociální vývoj. Důležité vývojové mezníky.


Separace a individuace - Teorie M. Mahlerové, R. Spitze


Batolecí období - psychomotorický vývoj, vývoj řeči.


Vývojové problémy raného období - možnosti diagnostiky v ranném období, poruchy vývoje, odchylky ve vývoji.


Významné vývojové teorie - Piaget, Erikson atd.


Předškolní období - kognitivní vývoj, sociální vývoj, hra.

 

Dítě ve škole - školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí. Sociální dovednosti a jejich význam ve škole

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2017)

Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě zpracování průběžných seminárních prací a minimálně 70% účasti v rámci výuky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html