SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Giftedness and Gifted - OBPS13204
Title: Nadání a nadaní
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 1/1, MC [HS]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
Pre-requisite : OBPS13016
Is interchangeable with: OPBP1Q138B
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (05.02.2018)
Obsah kurzu tvoří tři tématické bloky: První je zaměřen na fenomén nadání a jeho historický vývoj. Pozornost je věnována zejména změnám, ke kterým došlo v jeho chápání v průběhu 20. století. Zabýváme se zde druhy nadání i současnou legislativou. Druhý je zaměřen na osobnost nadaného dítěte, na jeho časté problémy, problematiku identifikace a výběru nadaných, psychologické a pedagogické identifikační metody, možnosti rozvíjení nadání doma a ve škole, vzdělávání nadaných. Třetí má informační charakter, seznamuje se zdroji (publikace, webbové stránky, časopisy, školy atd.), které pomáhají psychologúm i pedagogům při řešení konkrétních problémů nadaného dítěte. Těžiště kurzu představuje zejména druhý blok přednášek a seminářů.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (05.02.2018)

Cílem kurzu je seznámení s psychologickou problematikou nadání a nadaných dětí, získání vhledu do současných trendů jejich vzdělávání a získání vyšší citlivosti pro práci s těmito dětmi. Součástí předmětu je i poskytnutí informací a kontaktů na instituce, které se problematikou nadaných dětí zabývají.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (05.02.2018)

Základní studijní literatura:

Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada 2009

Jurášková.J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP 2007

Laznibatová.J. Nadané dieťa, jeho vývin, vzdělavanie a podporovanie. Bratislava: IRIS 2001

Mudrák, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada 2015

Portešová, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál 2013

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (13.02.2018)

V rámci 3 bloků jsou realizovány následující přednášky, k některým i semináře.

1. První blok uvádí do kontextu problematiky nadání. Jedná se zejména o kontext historický, vývojový a sociálně kulturní, cca do počátku 20. století.

    Přístup k nadání z patologického hlediska  (od antiky k současnosti)

    Přístup k nadání z biologického hlediska

    Přístup k nadání z environmentálního hlediska

    Přístup k nadání z kognitivního hlediska

    Další přístupy.

    Změny ve vymezování nadání v průběhu 20. století, základní modely nadání (kognitivní, osobnostně-vývojový, sociálně kulturní), klasifikace nadání a jeho druhy, znaky nadaného žáka, současná legislativa.

2. Druhý blok je zaměřen na osobnost nadaného a mimořádně nadaného žáka.

   Charakteristika osobnosti nadaného žáka z vývojového pohledu od předškolního věku k adolescenci, časté problémy nadaného žáka v jednotlivých vývojových období, identifikace a výběr nadaných žáků ve škole a v pedagogicko-psychologické poradně, psychologické a pedagogické metody k identifikaci a výběru nadaných,

   podpora a přístup rodiny k nadanému dítěti, význam vrstevnických vztahů, možnosti rozvíjení nadání v rodině a ve škole - organizační formy, práce s obsahem učiva, doporučované vyučovací metody, učitelé nadaných dětí atp.

3. Třetí blok poskytuje informace o institucích, spelečnostech, nadacích, časopisech a jejich webbových stránkách, které se problematikou nadaných zabývají.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (05.02.2018)

Klasifikovaný zápočet je udělen po úspěšně absolvovaném testu a rovněž se přihlíží k aktivitě studenta v rámci kurzu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html