SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Instrumental enrichment program - introduction I - OBPS13202
Title: Úvod do metody instrumentálního obohacování I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 1/1, MC [HS]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBP1Q136B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
PhDr. Barbora Lucká, Ph.D.
Is pre-requisite for: OBPS13203
Is interchangeable with: OPBP1Q136B
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)
Introduction to Instrumental Enrichment of Reuven Feuerstein is a experience learning focused seminar which offers insight into the program of Instrumental Enrichment (FIE) and related theories. World-renowned pedagogue and psychologist R. Feuerstein created a complex system of worksheet which are used to improve users cognitive functions, ability to learn systematically and enhance the ability to create new strategies in problem solving. It improves the deficit cognitive functions . Through the focus on verbal expression of thought processes it also helps individuals to express themselves better. Part of the method is also sharing with others in the group which enhances empathy and respect to the opinions and views of others. The motto of the method is: “Just a moment... Let me think.”. The aim of the seminar is to present, explain and show mediated learning experience in practical examples from pedagogy and psychology. Students will learn about mediated learning experinece as one of the systems focused on teaching of thinking skills. Students will be required to buy one licensed instrument which costs 160 CZK.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)

Cílem kurzu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech pedagogicko-psychologické praxe ukázat, co je zprostředkované učení a jaké je uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogicko-psychologické praxi a intervenci. Studenti se seznámí se zprostředkovaným učením jako výkladovým principem v metodách systematické výuky myšlení. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)

FEUERSTEIN, Reuven. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2400-6.

FEUERSTEIN, Reuven, Louis H. FALIK, Refael S. FEUERSTEIN a Krisztina BOHÁCS. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.

FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-7.

KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.

LEBEER, Jo, ed. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-103-4.

MÁLKOVÁ, Gabriela. Umění zprostředkovaného učení: teoretická východiska a výzkum instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina. Praha: Togga, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6.

MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-585-1.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)

Podmínky k zakončení kurzu: vzhledem k charakteru kurzu (zážitková forma, důraz kladen na sdílení a reflexi vlastní práce) je podmínkou aktivní účast v průběhu výuky a alespoň 80% účast. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html