SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Scientific Research in Psychology - OBPS13110
Title: Vědecký výzkum v psychologii
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Interchangeability : OBPS13091
Is pre-requisite for: OBPS13113, OBPS13513, OBPS13111
Is interchangeable with: OBPS13091, OPBP1Q104A
Annotation -
Last update: KLUSAK/PEDF.CUNI.CZ (13.11.2012)
The goal of the course is to render orientation in various genres of psychological professional texts and to initiate students into the role of a reader and future author of research reports. Students get acquainted with basic methodological concepts, strategies and techniques of literature retrieval; and the rules for writing research reports proposed by the APA.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (10.10.2016)

Cílem předmětu je orientovat studenty v žánrech odborných textů a jejich uvedení do role čtenářů a budoucích autorů výzkumných zpráv.

Zápočet je udělován za seminární práci prezentující rozbor výzkumné zprávy z hlediska struktury IMRD; motivovaný otázkami, které v nich vyvolá čtení encyklopedické učebnice.

Studenti si vyberou téma (jev a jeho teorii) z encyklopedické učebnice Psychologie od R. L. Atkinson a kol.; naformulují otázky, které v nich čtení textu vyvolává; vyhledají text výzkumné zprávy, ve které mohou hledat odpovědi na své otázky (standardně v odborném časopise); provedou jeho rozbor z hlediska struktury IMRD (Introduction, Method, Results, Discussion); shrnou poučení k výchozí encyklopedické teorii.

Témata

1) Úvod

Program předmětu; požadavky na seminární práci; rozdělení mezi vyučující v roli školitele seminární prace.

2) Paradigma, metodologie, metoda

Pojem paradigma; paradigma pozitivistické x konstruktivistické (a další členění); T. Kuhn, M. Foucault, K. Popper - paradigma a blízké pojmy; pojem metodologie a metoda (ve spojitosti s paradigmatem); paradigmata v psychologii.

3) Vztahy mezi výzkumem a teorií

Teorie jako zdroj výzkumu x teorie jako výsledek výzkumu; funkce teorie v kvalitativním, kvantitativním a smíšeném designu; psychologické směry a jimi upřednostňované typy výzkumů; teorie laické versus teorie vědecké.

4) Kritéria dobrého výzkumu

Validita, reliabilita, objektivita, originalita a další charakteristiky (různá pojetí); rozdíly v posuzování výzkumů s kvalitativním, kvantitativním a smíšeným designem; realizace "dobrého" výzkumu; výběr kvalitních zdrojů (porovnávání článků); uplatnění kritérií APA.

5) Psaní odborného textu

Fáze procesu přípravy odborného textu; organizace materiálu; volba tématu, struktury a stylu textu; práce s literaturou; účel a podoba tabulek a diagramů; autorská lokace a pozicionalita; typy autorství a jejich úskalí; funkce recenze/kritiky; výběr média pro zveřejnění textu.

6) Žánry odborných textů

Obecné: výzkumné zprávy x učebnice encyklopedické a učebnice metodiky (know about x know how); výzkumné zprávy x expertíza a politické stanovisko (tradice, autorita, intuice, věda); metoda výzkumu: empirie (laboratoř/terén), tvorba teorie (pojmy a výklad), systém, kontrola (osobní x veřejná). Žánry článků v odborných časopisech: studie empirické, teoretické, přehledové, metodologické; diskuse a recenze (tradice, autorita, intuice, věda).

7) Rešerše

Literatura primární x sekundární. "Prostory" k provádění rešerší (encyklopedie, handbook, encyklopedická monografie; více či méně specializovaný odborný časopis; elektronický katalog knihovny; elektronická databáze anotací a/nebo fulltextů odborných statí; "Google"); kategorie odborných literárních pramenů (literatura primární vs. sekundární; prameny nosné vs. podpůrné/slovníkové/encyklopedické); internet a elektronické databáze (Googlování; základní vs. pokročilé vyhledávání); MVS.

8) Výzkumná zpráva - struktura

Základní (IMRD) a doplňkové prvky. Žánry výzkumných zpráv dle strategické volby žánru empirického výzkumu (laboratorní ("se studenty") vs. terénní; etická vs. emická perspektiva; variabilita osob vs. variabilita metod/perspektiv; representativní vs. kredibilní; verifikační/deduktivní vs. heuristický/induktivní; deskriptivní/explanační vs. preskriptivní/evaluační).

9) Teoretická integrita textu

Hypotetické myšlení (implikace, kombinace, kvaternalita); kódování empirických dat (paradigma, druhy).

 

Literatura

Atkinson, R. L. a kol. Psychologie. Praha : Portál, 2003 (nebo Praha : Victoria Publishing, 1995).

Eco, U. Jak napsat diplomovou práci. Praha : Votobia, 1997.

Guba, E. G., Lincoln, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research). Thousand Oaks : Sage, 1994. s. 105-117.

Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

Piaget, J., Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997-2007.

Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Albert, 1999.

Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : SPN, 1972.

Publication Manual of the American Psychological Association. Sixth Edition. Washington : APA, 2010.

Sayer, A. Method in Social Science. London : Routledge, 1994.

Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha : Slon, 2007.

Šeďová, K., Švaříček, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html