SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Intercultural communication I - OBPS13103
Title: Interkulturní komunikace I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [DS]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBP1Q132B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Pre-requisite : OBPS13009
Is interchangeable with: OPBP1Q132B
Files Comments Added by
download Búriková stereotypy.pdf PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download cizinec Simmel.pdf Cizinec, Simmel PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download KASSIN_SAUL_504-517_orezano.pdf PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download Sociální site cizincu IK 2017.ppt 2.5.2017 PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Annotation -
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)
The course is focused on the issue of cultural diversity in globalized world.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Cílem kurzu je získat nástroje pro porozumnění teze, že rozdíly mezi lidmi z různých zemí spočívají v rozdílnosti mezi národními kulturami. Představa rozdílnosti mezi národy je konstrukt, který ovlivňuje pohled na druhé a determinuje komunikaci. Velmi často rozdíly v jednání spíše souvisejí s odlišnou zkušeností lidí a podmínkami jejich života. Ve vztahu ke škole posiluje kritické myšlení, management předsudků a citlivost nahlížet rozdílné chování a vnímání v širší perspektive porozumění druhým, ale i sobě.

1. Zapamatovat si pojmy kultura, národ, etnicita a  rasa  a vybavit si, že se jedná o pojmy, které jsou kullturně konstruované, tedy nejedná se o kategorie, které by byly přirozenou charakteristikou lidských skupin.  Vybavit si, že národní stát je specifická instituce, která přispívá k udržování rozdílů mezi skupinami lidí a že migrace přináši setkání s tímto typem odlišnosti.

2. Porozumět, pochopit, že představy o odlišné kultuře jsou důsledkem kontaktu s jinými, že až při setkání s lidmi, které neidentifikuji jako členy své skupiny, potřebuji označit za jiné a vyznačit hranici mezi mojí skupinou a jimi. Výsledkem tohoto procesu jsou předsudky, izolace na straně jedné a na straně druhé procesy zapojení, integrace a asimilace. Přičemž tyto procesy provází stres, frustrace, atd.

3. Aplikovat, použít informace v kontextu školní reality a v kontextu života mladých lidí s menšinovým či migračním původem.

4. Obhájit stanovisko, že lidé různých skupin mají stejný potenciál v procesech učení, a že rozdíly spočívají v socioekonomických odlišnostech, v zázemí rodiny

5. Vytvořit a posílit multikulturní, resp. interkulturní postoje.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Bittnerová, Dana – Doubek, David – Levínská, Markéta. 2011. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK.

Gellner, Arnošt. 1993.  Národy a nacionalismus. Praha: H+H.

Hadj Mousová, Zuzana. 2009. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o.

Kostelecká, Yvona- Hána, David - Hasman, Jiří 2017 Integrace žáků  - cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK. 

Morgensternová, M. - Šulová, L.: Interkulturní psychologie.Praha, Karolinum 2009.

Průcha, J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.

Stuchlíková, Iva - Vokrojová, Nela 2013. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků- specifikum vietnamské kultury. Pedagogika 63 (1), s. 5 - 24. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

1. Úvod - interkulturní komunikace - kultura jako rámec ne/porozumnění

2. Kulturní diverzita 

3. Etnicita a identita

4. Globální sever a globální jih

5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci

6. Důvody migrace

7. Adaptace - kulturní šok

8. Integrace x asimilace

9. Transnacionální identity

10. Postoje majority - předsudky

11. Způsoby zvládání předsudků

12. Role státu a jeho institucí

13. Škola a menšiny

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Pro zakončení kurzu se vyžaduje 70% účast na kurzu, aktivní zapojení do kurzu - diskuse o zadané četbě, písemná zkouška formou eseje.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Studijní opory viz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9556

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html