SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology of School Age Children - OBPP13004
Title: Psychologie dítěte školního věku
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 2/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (250)
summer:unknown / unknown (250)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Pre-requisite : OBPP13003
Interchangeability : OBPP13008, OBSP13007, OBSP13008, OB2313006
Is incompatible with: OBPP13008
Is pre-requisite for: OBPP13005
Is interchangeable with: OBSP13008, OBPP13008, OB2313006, OK021804
Annotation -
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2010)
The course Psychology of School Age Children contains the selection of main topics from developmental psychology and social psychology. The aim is to apply the key theories and concepts to children of preschool, younger-, middle-, elder-school age and adolescence to gain a better understanding for socialization and development throug differnt stages.
Literature - Czech
Last update: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)

Odborná literatura základní

HELUS, Z.: Úvod do sociální psychologie. Praha, PeF UK 2000.

HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2006

HRABAL, V.: Sociální psychologie pro učitele. Praha, PeF UK 2002

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Komunikace ve škole. Brno, MU 1995.

VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 2000.

VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie žáka. Praha, HTF UK 1995.

VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, Karolinum 1997.

VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum 2001.

Odborná literatura rozšiřující

HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 1998.

ERB: Násilí ve škole a jak jej řešit. Praha, Amulet 2000.

HRABAL, V.: Diagnostika. Praha, PeF UK 2002.

KIRBIOVÁ, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky, 2000, Portál, Praha.

KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha, Portál 2001.

KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D.: Kroky a krůčky předškolním věkem. Poradenství pro rodiče. Praha, Scientia 2003.

LAŠEK J. : Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. 2001.

MACEK, P.: Adolescence. Praha, Portál 1999.

MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A.: Mládež a delikvence. Praha, Portál 1998.

MUSIL J.V.: Sociometrie v psychologické kognici. Olomouc, CTF UP 2003.

RIEFOVÁ, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál 1999.

SOBOTKOVÁ, I.: Psychologie rodiny. Praha, Portál 2001.

(další monografie a časopisecké články naše i zahraniční budou studentům doporučeny na přednáškách)

Syllabus - Czech
Last update: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)

V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj.

V dalším postupu bude uplatňován přístup skrze dané vývojové období, se specifiky vývojových charakteristik a probíhající socializace:

předškolní věk: vývoj kognitivní, řečový, motorický, problémové oblasti vývoje (lateralita, nerovnoměrnosti ve vývoji jednotlivých funkcí, školní zralost aj.), socializace a vývoj sociální (význam rodiny, mateřské školy, vrstevníků, vytváření postojů, vytváření sebepojetí, morální vývoj)

mladší a střední školní věk: vývoj v jednotlivých oblastech, škola jako místo výkonu a problémové okruhy s tímto spojené (neprospěch, specifické poruchy učení a chování, adaptační problémy aj.), socializační prostředí školy, vztah učitele a žáka, percepčně postojová orientace učitele.

starší školní věk (puberta, adolescence): proměny v oblasti tělesné, psychické (důraz na kognitivní vývoj), problémy ve vývoji, krize vztahů s dospělými, školní třída jako soc. skupina, vývoj identity, interakce žáka a učitele.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html