SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar BA Thesis 1 - OB9321A42
Title: Seminář Bakalářské práce 1
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBW1V131A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OB9321A16
Is pre-requisite for: OB9321A49
Annotation -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Abstract: Critical reflection of personal portfolio in art and culture education and art practice. Metodology and research methods in visual studies, art education, pedagogy and related fields. Conceptual and discursive analysis of research field.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)

Attainment Target:

Application of gained knowledge of research methods in

a) designing pilot research on BC programme level

b) organizing research protocols

c) analysis of research documents

d) writing a research report

Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)

DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993

FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art

GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996

HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005

MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz

MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998

PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995

SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005

Education. Praha: H+H.

SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.

SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338.

Slavík, J.; Fulková, M. Výzkum a teorie edukačního procesu - slepá skvrna výtvarné výchovy? In Horáček, R.; Zálešák, J. (ed) Veřejnost a kouzlo vizuality. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 97-109. ISBN 978-80-210-4722-8

Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)

seminar

Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Evaluation:
Written test of terminology Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of case studies and application of basic steps of action research.

80 % presence at seminars needed.

Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Syllabus:
Introduction to qualitative action research in art education, reflective practice, reflective competencies in an art education teacher (D. Schön). Gitlin´s horizontal evaluation, analysis of primary research documents according to Strauss - Corbin metodology of grounded theory. Structuring and producing a written research report.

Key words: Action research, qualitative research, descriptive and interpretive approaches, posing research questions, hypothesis, assumptions, research ethics, ways of reporting, presentation.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html