Creating a specific simile to a physical world through seizing of physical and haptic perception of a human. Moulding specific variations for cultivating three-dimensional imagination and as to realize mutual spatial relations and proportions.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Modelování - vizuální a haptický přístup ke světu. Studijní modelování předmětů a přírodnin se soustřeďuje na vystižení
siluety a proporcí, vyjádření objemů, směrů ploch a hran při modelování ve skutečném i zvětšeném měřítku. Navazuje
převod studie do reliéfu - redukce výšek, prostorová hloubka, zachování objemovosti. Vyvrcholením studijního modelování
je analyticko syntetická studie lebky a studie hlavy.
Aim of the course -
Last update: SEDLAK/PEDF.CUNI.CZ (19.03.2013)
deepenig knowledges and skills in the field of spatial creating
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Cíl výuky:
Seznámení s vyjadřovacími a výrazovými prostředky modelování a tvarování.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
LAMAČ, M.: Myšlenky moderních sochařů. Odeon, Praha
LYNTON, N.: Umění 19. A 20. století. Artia, Praha 1981
PRECLÍK, V.: Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996
ŠTECH, V. V. Rozprava o reliéfu. Brno : HSU, 1956.
VOLAVKA V. Jak vzniká socha. Praha : NČVU, 1956.
ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. SPN, Praha 1977
ZHOŘ, I.: Klíče k sochám. SPN, Praha 1987
Monografie současných sochařů, katalogy současných sbírek a výstav.
časopisy: ART, Flashart, Kunstforum, Umělec aj.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
LAMAČ, M.: Myšlenky moderních sochařů. Odeon, Praha
LYNTON, N.: Umění 19. A 20. století. Artia, Praha 1981
PRECLÍK, V.: Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996
ŠTECH, V. V. Rozprava o reliéfu. Brno : HSU, 1956.
VOLAVKA V. Jak vzniká socha. Praha : NČVU, 1956.
ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. SPN, Praha 1977
ZHOŘ, I.: Klíče k sochám. SPN, Praha 1987
Monografie současných sochařů, katalogy současných sbírek a výstav.
časopisy: ART, Flashart, Kunstforum, Umělec aj.
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Forms of teaching: lecture 0 /seminar 2
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
seminář
Requirements to the exam -
Last update: SEDLAK/PEDF.CUNI.CZ (19.03.2013)
participation in seminars, continuous fulfillment of assigned tasks and writing seminar papers, consulting of solutions of currently annouced topic and submitting the output of this solution.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Požadavky k zápočtu:
Účast na seminářích, splnění jednotlivých seminárních úloh
Syllabus -
Last update: SEDLAK/PEDF.CUNI.CZ (19.03.2013)
Key words: stone and clay sculpture, relief, proportion, material, form, substance, dimension, multi-perspective
moulding variations from the clay based on touch approach, based on instruction to create abstract form of an object. These forms of variations could raise an intense sensual perception, perception of a material world.
Shaping of portrait of a head accordning to a real model. Explanation of the creating of a low relief, as another way of cultivation simple principles contained in previous variations realized in the course.
Sylabus: modelování jednoduchých etud ze sochařské hlíny, které jsou náplní zaměřeny na procvičení vnímání tvaru, vícepohledovosti a celkového charakteru modelovaného objektu.
Navazuje studování konkrétního tvaru různých předmětů a jejich detailů, zvětšování detailu při zachování proporcí předlohy. Další fází modelování je studie lebky a hlavy.