Abstract:
Critical reflection of personal portfolio in art and culture education and art practice.
Metodology and research methods in visual studies, art education, pedagogy and related fields. Conceptual and discursive
analysis of research field.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Anotace předmětu:
Kritická reflexe osobního portfolia a vlastního konceptu práce v oblasti výtvarného a kulturního vzdělávání. Metodologie
výzkumu, výzkumné metody ve vizuálních studiích , výtvarné výchově, pedagogice a příbuzných oborech. Konceptová a
diskursivní analýza výzkumného pole.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Attainment Target:
Application of gained knowledge of research methods in
a) designing pilot research on BC programme level
b) organizing research protocols
c) analysis of research documents
d) writing a research report
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro poučenou aplikaci získaných poznatků o metodách pedagogického výzkumu a jejich využití :
a) návrh výzkumné sondy (na úrovni bakalářského studia VV)
b) vedení výzkumných protokolů
c) analýza dokumentů výzkumu
d) psaní výzkumné zprávy
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993
FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art
GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996
HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz
MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998
PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995
SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005
Education. Praha: H+H.
SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338.
Slavík, J.; Fulková, M. Výzkum a teorie edukačního procesu - slepá skvrna výtvarné výchovy? In Horáček, R.; Zálešák, J. (ed) Veřejnost a kouzlo vizuality. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 97-109. ISBN 978-80-210-4722-8
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993
FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art
GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996
HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz
MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998
PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995
SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005
Education. Praha: H+H.
SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338.
Slavík, J.; Fulková, M. Výzkum a teorie edukačního procesu - slepá skvrna výtvarné výchovy? In Horáček, R.; Zálešák, J. (ed) Veřejnost a kouzlo vizuality. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 97-109. ISBN 978-80-210-4722-8
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)
seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)
seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Evaluation:
Written test of terminology Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of case studies and application of basic steps of action research.
80 % presence at seminars needed.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Požadavky k zápočtu:
Psaný test terminologie. Vedení reflexivních záznamů, portfolia vizuálních materiálů, primárních dokumentů výzkumu, odevzdání dílčích studií (kazuistik) a aplikace základních kroků (pojmů) akčního výzkumu.
80% účasti na seminářích.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Syllabus:
Introduction to qualitative action research in art education, reflective practice, reflective competencies in an art education teacher (D. Schön). Gitlin´s horizontal evaluation, analysis of primary research documents according to Strauss - Corbin metodology of grounded theory. Structuring and producing a written research report.
Key words: Action research, qualitative research, descriptive and interpretive approaches, posing research questions, hypothesis, assumptions, research ethics, ways of reporting, presentation.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Sylabus:
Úvod do kvalitativního výzkumu ve VV, kontext reflexivní praxe (D. Schön). Reflexivní kompetence učitele VV. Gitlinova horizontální evaluace, primární a sekundární kódování, validita pojmu. Principy tvorby edukačního modelu a jeho interpretace podle postulátů grounded theory (Strauss-Corbinová). Struktura případové studie. Prezentace psané kritické reflexe modelu edukace, založené na analýze vzorku komunikace a jiných záznamů z terénu.