SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Photography 4 (Media Project) - OB9321037
Title: Autorská fotografie 4 (projekt Média)
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (16)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Pre-requisite : OB9321021
Is pre-requisite for: OB9321044
Annotation -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Authorś phographycal cycluses based on own theme and their prezentations. Photography as component of artwork concepts. Photography and bookś illustration. Photography as mean of own expression, art and its possibilities in creation notice based on transformation and selection of reality.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Goals of subject:
Orientation in term from special literatura, ability of independent work and thinking about commissing theme. Photography as reducated point of world, reflection of reality during photographic image. Reflection of own creations and looking for contextes in history of medium

Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Základní studijní literatura:
BAXANDAL, M.: Stíny a světlo. Umění a vizuální zkušenost. Brno: Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-58-6

CÍSAŘ, J. (ed.): Co je fotografie? Praha: Herman a synové, 2004. 365 s.ISBN 80-239-5169-6

EDWARDES, G.: Naučte se fotografovat dobře krajiny. 100 rad a typů. Brno: Zoner Press 2005. ISBN 80-86815-30-7

Kesner, L. ml.: Vizuální teorie. Praha 1997

FLUSSER, V.; Za filozofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.

FLUSSER, V.; Příběh ďábla. Praha: PrahaGemaArt, 1997.

FLUSSER, V.; Do univerza technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.

Fotografické monografie z vydavatelství TORST, KANT, FOTOMIDA, FOTOFO, ODEON

FOTR, L.; Adobe Photoshop jednoduše. Brno: Computer Press, 2003.

FRANKEOVÁ, F.; Umění i praxe vědecké fotografie. Praha: MT Press, 2002.

FROST, L.; Kreativní fotografie od A do Z. Brno: Computer Press, 2003.

HEDGECOE, J.; Fotografujeme na kinofilm. Praha: 2003.

HORROCSK, CH.; Marshal McLuhan a virtualita. Praha: Triton, 2002.

Koetzle, Hans-Michael, Slavné fotografie - Historie skrytá za obrazy 1, Taschen 2003

ISBN 3-8228-2576-X

Koetzle, Hans-Michael, Slavné fotografie - Historie skrytá za obrazy 2, Taschen 2003

McLUHAN, M.; Jak rozumět médiím. Praha: 1991.

McLUHAN, M.; Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000.

KOLEKTIV AUTOR Ů: Co je fotografie, Praha VIDEOPRESS, 1989

KOLEKTIV AUTOR Ů: Česká fotografická avantgarda 1918-1948, Praha KANT, 1999

SONTAGOV Á, S.: O fotografii. Paseka, Praha 2003

ŠMOK, J.: Snímková technika, skripta FAMU, Praha, 1973

TAUSK, P.: P řehled současné fotografie, skripta FAMU, Praha, 1985

TAUSK, P.: D ějiny fotografie, skripta FAMU, Praha, 1980

ŠAMŠULA, P., ŠMÍD, J. - Cyklus článků v časopise Výtvarná výchova:

Část desátá - Fotografie ve výtvarné výchově II

Fotografie v koncepci univerzitních studií VV

In Výtvarná výchova 3-4 2007

Část devátá - Fotografie ve výtvarné výchově I

Přístupy k fotografii a východiska pro práci na základní škole, aktuální pohled na diplomovou práci a praktické ověření fotografie na základní škole

In Výtvarná výchova 2/2007

Část osmá - Fotografie a výtvarné umění VI

Fotografie, biblická témata a parafráze uměleckých děl

In Výtvarná výchova 4/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část sedmá - Fotografie a výtvarné umění V

Fotografie a reklama, moc, politika (?a kultura společnosti)

In Výtvarná výchova 3/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část šestá - Fotografie a výtvarné umění IV

Fotografie a lidská identita (2), In Výtvarná výchova 2/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část pátá - Fotografie a výtvarné umění IV

Fotografie a lidská identita (1)

In Výtvarná výchova 1/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část čtvrtá - Fotografie a výtvarné umění III

Fotografie a násilí

In Výtvarná výchova ? 2005, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část třetí - Fotografie a výtvarné umění II

Fotografie jako obraz člověka

In Výtvarná výchova 2/2005, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část druhá - Fotografie a výtvarné umění I

In Výtvarná výchova 1/2005, RS 5096 ISSN 1210-3691

Vančát, J.: Tvorba vizuálních zobrazení. Gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného

umění ve výtvarné výchově. Praha 2000

Doporučená studijní literatura:
ANG, T.; Průvodce digitálního fotografa. Praha: Knižní klub, 2003.

ANG, T.; Digitální fotografie pro pokročilé. Praha: Slováry, 2004.

Barthes, R.: Světlá komora. Bratislava 1994.

BUSSELLE, M.; Jak lépe fotografovat: fotografie krajiny. Praha: Slovart, 1999

Birgus, V., Mlčoch, J.: Česká fotografie 20. století. Praha: UPM a Kant, 2005.

ISBN 80-86217-89-2.

ČESKÁ FOTOGRAFICKÁ AVANTGARDA 1918-1948. Praha: Kant, 1999.

Císař, K.: Co je to fotografie? Hermann a synové, Praha 2004

Fotografick é monografie z vydavatelství TORST, KANT, FOTOMIDA, FOTOFO, ODEON

McLuhan, M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991

Moucha, J.: Zážitek arény, FOTOFO, Bratislava 2004

Vančát, J.: Tvorba vizuálních zobrazení. Gnozeologický a komunikační

Aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha 2000

Časopisy: Výtvarná výchova, Ateliér, Foto video, Photo life, National

Geographic aj.

Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)

lecture/seminar

Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Demands to controle:
Classification Credit:
Setting forward of entering works during semester - their prezentation. Discharging seminars tasks in appointed deadlines, evolvement and turning in semestral work in appointed extend and term and delivering of authorś CD and portfolio with digital pictures in PC programe POWER POINT.

Theoretic labour by concret setting; this setting is intended in begining of semester

Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
photography and picture (image) as resource pro art education, reality and lokking for ?underface" qualities, revealing of others visual angles by enquiry into reality, speed and its record in photo image, comparison photography and art based on given criterions and recources

Key words: culture, visual culture, photography, picture, creating art; creation, perception of art work - photography

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html