Selfexperiential learning in artefiletical conception. The aim of the course is to gain competencies in leading of experiential
activities through art, competencies to manage personal and discipline problems in pedagogical situation and competencies
to prevent Burnout effect in pedagogical work in different social spaces and groups.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)
Zážitková příprava v artefiletickém pojetí. Cílem kurzu je získat kompetence k osobnostně zralému výchovnému vedení
zážitkových aktivit ve výchově uměním, nabýt kompetence k řešení osobních nebo kázeňských problémů v pedagogické
činnosti, získat základní psychohygienické předpoklady k předcházení syndromu útlumu a vyhoření v pedagogické práci v
různých sociálních prostředích a skupinách.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Aim of the subject: to get essential knowledge from Artephiletics (metodical, teoretical and practical), skills to leed and create artephiletical lesson.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Cíle předmětu: získání základních znalostí z oblasti artefiletiky (metodických, teoretických, praktických), dovedností k vedení a přípravě artefileticky pojaté výuky
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-204-1
JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8
SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206, ISBN 80-902267-3-6, EAN 978-80-902267-3-9
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. 212 s. ISBN 80-7290-016-1
VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997. ISBN 80-7079-152-7
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)
CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-204-1
JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8
SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206, ISBN 80-902267-3-6, EAN 978-80-902267-3-9
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. 212 s. ISBN 80-7290-016-1
VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997. ISBN 80-7079-152-7
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)
lectury/seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)
přednáška/seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Claim to the MC:
70% of attendance,
Essey and didactical project,
Portfolio,
Final interview
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
požadavky ke KZ:
Aktivní účast min. 70% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře),
vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu,
vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol,
absolvování závěrečného pohovoru
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
key words: art experience, kontent, expression, reflection, prekoncept, concept
main methods and metodical terms, phases of lesson, curriculum, content of experinece in educational situation, concept, preconcept, communication, reflective dialog, personalization and enculturation, diference among.
Artephiletics and Artetherapy, Art and Artephiletics,own creation, excursion to the galleries or art museum, reflection of art experience
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Sylabus:
1. metodická stránka artefileticky pojaté výuky (methodics of artephiletical lesson) - hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum
(main methods and metodical terms, phases of lesson, curriculum)
2. teoretická stránka artefileticky pojaté výuky (theory of artephiletical lesson) - obsah zážitku v edukativní situaci, koncept, prekoncept, komunikace, reflektivní dialog, personalizace a enkulturace, rozdíl artefiletiky a arteterapie, umění a artefiletika
(content of experinece in educational situation, concept, preconcept, communication, reflective dialog, personalization and enculturation, diference among Artephiletics and Artetherapy, Art and Artephiletics)
3. praktická složka semináře (practical part of the course) - vlastní tvorba a návštěvy galerií nebo muzeí výtvarného umění, reflexe výtvarného zážitku
(own creation, excursion to the galleries or art museum, reflection of art experience)
klíčová slova: výtvarný zážitek, obsah, výraz, reflexe, prekoncept, koncept