SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education Didactics III, IV - OB7321238
Title: Didaktika VV III+IV pro specializaci VV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Pedagogical aspects of aestetic interactions.Aims, contents and tools of art education in primary school. Conceptual models of art education as an influence of planning (teaching unit, thematic units, projects). Evalution and asseessment in art education. Introduction in art education for children with special needs : Children´s art as a starting point of pedagogical diagnostics, problematics of its interpretation.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (25.02.2018)

Creating pre-requisits for responsible and qualified as well theoretically reflected pedagogical decision-maiking in Arts Education.

Creating a qualified insight on the issues of quality of the creative proces and its results. Create pre-requisits for understanding the creative proces as basis of pedagogical diagnostics and pedagogical decision-making.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s. ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006)
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1995 . 57 s. ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006)
HAZUKOVÁ,H. - DVOŘÁKOVÁ,M Situace ve výtvarné výchově.1.vyd.Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X.
HAZUKOVÁ,H.- DVOŘÁKOVÁ,M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy


(příkladový materiál). 1. vyd.Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. 59 s. ISBN 80 -7083-660-1.
ŠUPŠÁKOVÁ,B. Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1.vyd. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 s. ISBN 80-967231-4-6.
ŠUPŠÁKOVÁ,B. (ed.) Vizuálna kultúra a umenie v škole. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2004.
214 s. ISBN 80-968441-1-3.

Odborná literatura II:
(seznam odborné literatury, z níž vyučující čerpá při přípravě a výuce daného předmětu a ve které je obsažen
základ předmětu. U každé položky uvést: autora, název, rok vydání, vydavatele, pořadí, rozsah, ISBN)

CASEOVÁ,C.;DALLEYOVÁ,T.(eds.) Arteterapie s dětmi. 1.čes.vyd.Praha: Portál, 1995. 175 s. ISBN 80-7178-065-0.
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) . 1.vyd.Praha : Portál 1999. 192 s. ISBN 80-7178-262-9.
SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 1997. 199 s. ISBN 80-7184-437-3.
SLAVÍKOVÁ.V.;SLAVÍK,J.;HAZUKOVÁ,H. Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2000.179 s.ISBN 80-7290-016-1.
ZICHA,Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy. 1.vyd. Praha : Univerzita Karlova,1981. 45 s. ISBN není.

internetový zdroj: http://tarantula.ruk.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf s.41-49

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (25.02.2018)

Exam, according to instructions given at the beginning of the course.

Syllabus -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (25.02.2018)

Content – key words: responsibility, decision-making, information, operationalisation, interpretation, plan, realization, reflexion.

Specifics of evaluation in visual aesthtical interaction, the proces of art educating, artefact and its function (expresivity, communication, formativity). Insight, criterium, forms and functions of evaluation. Pedagogical diagnosis, developmental and projective view, interpretation

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (25.02.2018)

Exam: requirements specified in the beginning of the semester.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html