SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Playing the Piano and Flute I - OB7308139
Title: Hra na klavír a flétnu I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2016
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Annotation -
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2008)
Developing piano technique by practising songs and small performance pieces for preschool children, differentiating classwork according to the quality of technical ability. Applying music theory in practical harmony on the piano during song accompaniment, transposition, accompaniment styling.
Aim of the course - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Cílem disciplíny Hra na klavír a flétnu I je uvést studenty do problematiky základů doprovodů lidových písní  na klavír v hlavních durových tóninách a naučit je několika přednesovým skladbám, které jsou vhodné  pro pedagogické využití  u dětí v předškolním věku.  Dalším úkolem je naučit studenty základům hry na zobcovou sopránovou flétnu s cílem využívat této dovednosti v hudebně výchovné práci v mateřských školách.

Literature - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha: Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN 80-7178-099-5.

DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48,  ISBN 80-968600-3-8.

DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.

MILES, JOHN C. Začínáme hrát na klavír. Praha: Svojtka + CO 1998, 2.vydání, s.64, ISBN 80-7237-056-1.

KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ.  Praha: PedF UK(kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M.  Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- C program, B program. Praha: PedF UK(kompendium) 2005.

MALÝM ZPĚVÁČKUM  Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

HAUWE, P.: Hudební školka 1, 2 Učíme se společně hrát na zobcovou flétnu. Praha: Editio simile ludentes 1994, ISBN 80-901080-4-0.

RÁKOSNÍKOVÁ, J. Hrajeme si maminky. Praha: Vyšehrad 2005, ISBN 80-7021-803-7.

ŽÁČEK,J.,JURKOVIČ,P. Jak se počítají koťata. Praha: Portál 2011, ISBN 978-80-7367-789-3.

Teaching methods - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací dvou  hodin za týden  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná domácí práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu C (pokročilá zkušenost) nebo B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.  Metoda výuky hry na zobcovou sopránovou flétnu bude frontální s individuálními výstupy.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Splnění individuálního plánu studia ve hře na klavír a ve hře na zobcové sopránové flétně, zápočet.

Syllabus - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Program pro studenty mírně pokročilé s programem B:
I. Klavírní škola pro začátečníky:
Vyvandroval Janko, KŠ I č. 28, s.23, Na zelenej lúke, KŠ   I, č. 75, s.47, Kmotr Vávra, KS I, č. 77, s.48,  Etuda- pochod, KŠ I, č. 112, s.70,  Taneček, KŠ I, č. 69, s.48,  Děvčátko tančí,      KŠ I, č. 92, s.58,  Etuda, KŠ I, č. 101,s.63,  Dumka, KŠ I, č. 113, s. 70.
II. Hra jednooktávové stupnice pravou rukou úhozem shora: C dur, D dur, E dur
III. Hra akordické kadence T-S-D-T levou rukou: C dur, D dur, E dur
IV. Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem:  Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku,  Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka.  

Program pro studenty pokročilé s programem C:
I. Klavírní interpretace přednesových skladeb pro děti: Nečasová, J.: Postavy z pohádky (Král, Šašek, Princezna), s.3,  Nečasová, J.: Ráno, Večer,     s. 4,  Smetana,B.: Hajej můj andílku, s. 6,  Arabeska, s.7, Bach, J. S.: Menuet, s. 8

II. Základy improvizace doprovodů lidových písní pro děti v předškolním věku
A) Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku,  Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka.  
B) Doprovody výše uvedených písní pro děti předškolního věku v C dur s akordickým doprovodem T,S,D ve stylizaci např. polky, pochodu, kombinovaně, valčíku a rozloženě.
C) Dovednost transpozice melodií výše uvedených písní pouze pravou rukou se správným prstokladem do těchto tónin: A,H,C,D,E,F,G dur
D) Dovednost zahrát základní harmonické kadence akordů (T,S,D) v těchto tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur
E) Doprovod jednotlivých stupňů stupnic A,H,C,D,E,F,G dur pomocí jednoho nebo dvou základních akordů z harmonické kadence (T,S,D).
F) Vymyslet si  a do not zapsat jednu melodii  na 8 taktů v sudém taktu a jednu melodii v lichém taktu a doprovodit tyto melodie akordy z harmonické kadence ve fotmě pochodu, polky, kombinovaně, valčíku a rozloženě v tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur.

V oblasti hry na zobcovou sopránovou flétnu je stanoven program pro všechny studenty. Naučí se  ovládat ladění a údržbu nástroje, techniku dýchání a tvoření  tónu (nasazení, ukončení, tenuto, legato a staccato). Budou ovládat hru vybraných písní  v rozsahu od c1 do d2  v tóninách  C, D,F dur. Naučí se rovněž improvizovat v daném tónovém prostoru (5-3, 5-6-5-3, 5-8-5-3-1), tvořit krátké motivy v rámci instrumentálních činností (ozvěny, ronda, ostinátní doprovod). Naučí se několik dalších písní nebo  drobných skladeb dle vlastního výběru vhodných zejména k poslechu u dětí v předškolním věku (ukolébavky, tance).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html