SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Alternative Approaches to Pre-elementary Education - OB7215302
Title: Alternativní přístupy k předškolnímu vzdělávání
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPB01N127A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OB7215303, OB7215306, OB7215305
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (29.10.2019)
he course introduces students to alternative and innovative pedagogical programs and concepts found in Czech and European preschools with children (Montessori pedagogy, Waldorf pedagogy, Reggio Emilia concept, Situationsansatz concept, Start together, Health support school etc.). Students will get acquainted with the basic principles, common and different elements of the given concepts. The course provides students with a basic orientation in their theoretical background, but also allows them to look into the current form of pre-school equipment that implements these concepts in practice (direct in-site training or video analysis of the pedagogical practice of the model).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.09.2018)

Gardošová,J. a kol.: Vzdělávací program Začít spolu pro předškolní vzdělávání: Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, Portál, Praha, 2003

Havlínová,M., Vencálková,E.,Havlová,J.,Lacinová,I.,Petrasová,N.,Šprachtová,L. aj.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Portál,Praha, 2000

Kasper,T., Kasperová,D.: Dějiny pedagogiky, Grada Publishing, a.s., Praha, 2008

Montessori,M: Tajuplné dětství, nakladatelství světových pedagogických směrů, Praha, 1998   

Průcha J., Koťátková,S.: Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013.

Průcha,J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, Portál, Praha, 2001

Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti, Marek Zeman, Brno, 1994

Rýdl,K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori, Nakladatelství Public History, Praha, 1999

Rýdl,K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu, ISV, Praha, 2001

Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole, Gaudeamus, Hradec Králové, 1995

Váňová,R., Nejedlá,D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století), Pedagogická fakulta UK, Praha, 1995

Wenke,H., Rohrner,R.: Ať žije škola! Paido, Brno, 2000

Rohner,R.,Wenke,H.: Daltonské vyučování. Stále živá inspirace, Paido, Brno, 2002

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.09.2018)

Prezentace vybraného alternativního pedagogického směru – jeho hlavních charakteristik, zásad, pojetí dítěte, úloha pedagoga, specifika organizace výchovně vzdělávacího procesu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html