Interpretation of an artwork. The work of art as a specific visual and cultural text. Designing of educational programme and
testing of its particular elements. Reflection and evaluation. Educational programme and empirical spectatorship in the
gallery and in the public spaces. Visual and cultural literacies as basic professional competencies of an art education
teacher.
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (01.02.2019)
Anotace:
Kurs představuje současné podoby muzejní pedagogiky a didaktické výstavby edukačního programu k výstavě a jejímu percepčnímu dispozitivu. Analýza, komparace a evaluace muzejních a kurátorských řešení, tematizací a jejich převedení do didaktického modelu, včetně jeho otestování na veřejnosti.KONKRÉTNÍ PROJEKT: návrh edukačního programu pro UPM: Výstava ŠÍLENÝ HEDVÁBNÍK. Výstava o Zikovi a Lídě Ascherových, vernisáž 15. 2. 2019. Studenti i s doprovodem jsou srdečně zváni.
Cíl:
Vytvoření mediační a interpretačních přístupů v oblasti didaktického zpracování souboru exponátů či kulturních artefaktů. Příprava na workshopy pro veřejnost, u příležitosti Dne dětí 2019. Otestování účinnosti edukačního programu v praxi, porozumění odborné terminologii.
Sylabus
Vytvoření vlastních mediační a interpretačních přístupů v oblasti didaktického zpracování souboru exponátů či kulturních artefaktů, propojení didaktických segmentů do společného celku, otestování nosnosti segmentů a celku v praxi, porozumění odborné terminologii. Návaznost na konkrétní výstavní projekt UPM: ŠÍLENÝ HEDVÁBNÍK. Výstava o Zikovi a Lídě Ascherových, vernisáž 15. 2. 2019.
1 – 2
Návštěva Uměleckoprůmyslového muzea, studium výstavy. Kurátorský výklad Dr. Konstantiny Hlaváčkové. Konceptová analýza obsahu a kurátorského pojetí.
Seznámení se s prací a koncepcí oddělení edukace UPM, pod vedením Mgr. Vladimíry Sehnalíkové a Mgr. Dany Rovenské Havlové.
Rozdělení do pracovních skupin. Individuální návštěvy výstavy podle potřeby.
3 – 4
Koncepce edukačního programu pro konkrétní výstavu, pod vedením Mgr. Vladimíry Sehnalíkové a Mgr. Dany Rovenské z edukačního oddělení UPM. Základní struktura a definice segmentů programu, propojitelnost do celku. Práce ve skupinách. Individuální návštěvy výstavy podle potřeby. Konzultace s edukačním oddělením podle potřeby.
Koncepce jednotlivých dílen pro veřejnost – tematizace dílen, stanovení časového plánu, materiálu, potřeb, ověření proveditelnosti plánovaných zadání a činností.
5 – 6.
Provedení edukačního programu pro veřejnost, ověření didaktického zpracování, dokumentace, reflexe.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Attainment target:
To be able to reflect notions of an image and its functions in contemporary culture. Critical reflecting of portfolio developments and constructing a concept of different approaches to gallery education.
Improving of a previous educational model for a particular cultural artefact, designing and editing of educative materials for the gallery and museum of art. Testing with collaboration of partner schools and partner galleries/museums.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Cíl výuky:
Od reflexe vlastního chápání obrazu v současné kultuře a reflexe animační praxe k tematizaci a konceptové analýze k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Kritická reflexe vývojového portfolia a vytvoření vlastního konceptu práce v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu. Struktura scénáře animace a editace edukativních materiálů pro muzeum/galerii, ověření dílčích etap scénářů v praxi a ve spolupráci s profesionálními týmy partnerských institucí.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
BRYSON, N. (1997) Umění v kontextu. In KESNER, L. (ed.) (1997) Vizuální teorie. Praha : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
DIDI-HUBERMAN, G.: Před časem.. Společnost pro odbornou literaturu. Barrister and Principal, o.s., 2008. ISBN 978-80-87029-41-1.
FILIPOVÁ, M., RAMPLEY, M. (Eds.) Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace. Společnost pro odbornou literaturu, Barrister and Principal, o.s., a Brno, MU, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
FULKA, J.: Fantasma a referent. Dvě interpretace lesa u Botticelliho. In NOVOTNÝ, J. (ed.) Člověk mezi rozprostraněností a krajinou. Studie k rozmanitosti chápání prostoru. Praha: Vita intellectiva, 2008. ISBN 978-80-87258-04-0
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
FULKOVÁ, M.; STRAKER, A.; JAROS, M.: The Empirical Spectator and Gallery Education. The International Journal of Art and Design Education. 2004, 23, č. 1, str. 4-16. ISSN 1476-8062
FULKOVÁ, M.: Děti nevyrůstají v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava, 2004. Str. 151 - 178. ISBN 80-968441-1-3
FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, M.: Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum 1998 - 2008.
FULKOVÁ, M.; TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. ISSN 1476 - 8062
HALL, F.: Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998
HANÁKOVÁ, P.(ED.): Výzva perspektivy. Obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1625-6
HAWKES, T.: Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host, 1999. ISBN
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. ISBN 80-7035-155-1 (NG)
KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997. ISBN 80-86022-17-X
VÁŠA, O.: Apokalyptické krajiny Herculese Segherse. Mezi předjímáním smyslu a katastrofou. In NOVOTNÝ, J. (ed.) Člověk mezi rozprostraněností a krajinou. Studie k rozmanitosti chápání prostoru. Praha: Vita intellectiva, 2008. ISBN 978-80-87258-04-0
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
BRYSON, N. (1997) Umění v kontextu. In KESNER, L. (ed.) (1997) Vizuální teorie. Praha : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
DIDI-HUBERMAN, G.: Před časem.. Společnost pro odbornou literaturu. Barrister and Principal, o.s., 2008. ISBN 978-80-87029-41-1.
FILIPOVÁ, M., RAMPLEY, M. (Eds.) Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace. Společnost pro odbornou literaturu, Barrister and Principal, o.s., a Brno, MU, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
FULKA, J.: Fantasma a referent. Dvě interpretace lesa u Botticelliho. In NOVOTNÝ, J. (ed.) Člověk mezi rozprostraněností a krajinou. Studie k rozmanitosti chápání prostoru. Praha: Vita intellectiva, 2008. ISBN 978-80-87258-04-0
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
FULKOVÁ, M.; STRAKER, A.; JAROS, M.: The Empirical Spectator and Gallery Education. The International Journal of Art and Design Education. 2004, 23, č. 1, str. 4-16. ISSN 1476-8062
FULKOVÁ, M.: Děti nevyrůstají v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava, 2004. Str. 151 - 178. ISBN 80-968441-1-3
FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, M.: Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum 1998 - 2008.
FULKOVÁ, M.; TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. ISSN 1476 - 8062
HALL, F.: Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998
HANÁKOVÁ, P.(ED.): Výzva perspektivy. Obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1625-6
HAWKES, T.: Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host, 1999. ISBN
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. ISBN 80-7035-155-1 (NG)
KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997. ISBN 80-86022-17-X
VÁŠA, O.: Apokalyptické krajiny Herculese Segherse. Mezi předjímáním smyslu a katastrofou. In NOVOTNÝ, J. (ed.) Člověk mezi rozprostraněností a krajinou. Studie k rozmanitosti chápání prostoru. Praha: Vita intellectiva, 2008. ISBN 978-80-87258-04-0
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Evaluation:
Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of pilot studies on a chosen theme. Testing of particular educative model, its didactic analysis. Reflective teaching.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Požadavky k zápočtu:
Vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů, odevzdání dílčích studií na zvolené téma.
Testování projektu, jeho didaktická analýza. Reflektující vyučování.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Syllabus:
Improving an understanding of notions of visual and cultural theories: influence and power of discursive formations, discourses of school and gallery discursive practice (discourse of images) as constitutive agents in social field. Empirical spectator as an agent of signification and meaning, post-structural and semiotic influences in understanding of the cultural text/context.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Sylabus:
Prohloubit porozumění teoretickým kontextům ve vztahu k aplikaci v praxi. Vliv a moc diskursivních formací, diskurs školy a galerie, diskursivní praktiky (obrazový diskurs) jako konstitutivní činitelé v sociálním prostoru. Empirický divák jako tvůrce významu vizuálního znaku, post-strukturalistické a sémiotické vlivy na chápání kulturního textu a kontextu.