The origins and historical development of graphic design as a specific part of art and visual culture. Examples of
extraordinary pieces of art and good-quality everyday production of graphic design. Rules of stylization, simplification, color
and shape exaggeration in 2D decorative composition. The rhythm in nature, human creation, decorative arts and graphic
design.
Current graphic design, materials, techniques and means of expression.
Historical development of the Czech and European graphic design from the end of the 19th century till present times. The
most important authors, artistic groups and styles.
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (19.01.2017)
Seminář uvádí do problematiky moderní grafiky, grafického designu, ilustrace, umění knihy,
tisku a papíru. Studenti si absolvováním kurzu osvojí základní dovednosti pro práci v grafických editorech.
Prostřednictvím teoretických přednášek, výtvarných etud a experimentací získají představu o možnostech
tvořivého užití postupů a technik oboru soudobé vizuální komunikace v rámci pedagogického procesu.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Understanding of the specifics of perception and creation of graphic design in historical connotations. Working on seminar tasks enabling application of the knowledge from other disciplines with the emphasis on the difference of the base of the creation.
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (19.01.2017)
Porozumět souvislostem role užité grafiky ve vývoji evropské kultury, vzdělanosti a umění. Historie moderní užité grafiky a grafického designu v Čechách a v zahraničí s ohledem na problematiku jednotného vizuálního stylu. Práce na cyklu výtvarných cvičení. Reflexe a analýza (vlastního) tvůrčího procesu.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
BIČ, M.: Stopami dávných věků. Vyšehrad, Praha 1979.
LAMAČ, M.: Od secese ke kubismu. Osma a SVU. Teorie, kritika. Odeon, Praha 1992.
kol.: Ladislav Sutnar - design in action. Argo, Praha 2003.
Katalogy a sborníky galerií, výstav a symposií, např. Bienále Brno 1988 - 2004.
PRAHL, R.: Volné směry. Torst, Praha 1993.
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (30.07.2018)
Základní studijní literatura: BOSÁK, P., JANSA, R. Proto. Praha: Tranzit ; Vysoká škola uměleckoprůmyslová ; Quick brown fox jumps over the lazy dog, 2013. HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015. KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno: ComputerPress, 2000. DYTRTOVÁ, K. RAUDENSKÝ, M. Ko-text. Ústí n. L.: FUD UJEP Ústí n. L., PedF UK Praha 2010. TWEMLOWOVÁ, A. K čemu je grafický design? Praha: Slovart, 2008. SAMARA, T. Grafický design. Praha: Slovart. 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
Literatura doporučená: ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Illustrator CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe InDesign CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Photoshop CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013. AMBROSE, G. HARRIS, G Typografie. Brno: Computer Press, 2010. BLAŽEJ, B. Grafická úprava tiskovin. Praha: SPN, 1990. DUSONG, J. L., SIEGWARTOVÁ, F. Od olova k počítačům. Praha: Svojtka a Vašut, 1997. Kolektiv.: Ladislav Sutnar – design in action. Praha: Argo, 2003. HŮLA, J. LEHKOŽIVOVÁ, I. ŠPIČÁKOVÁ I. (ed) Zdenek Seydl a knihy. Praha: Archiv výtvarného umění 2016. KARLAS, O. Typografická písma Vojtěcha Preissiga. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009. KLEINOVÁ N. Bez loga. Praha: Argo, 2005. LAMAČ, M.: Od secese ke kubismu. Osma a SVU. Teorie, kritika. Odeon, Praha 1992. LAHODA, V. RYKR, Z. Zdeněk Rykr a továrna na čokoládu. Praha: Kant. 2016. PRAHL, R.: Volné směry. Torst, Praha 1993. VLČKOVÁ, L. Vojtěch Preissig - Pro republiku! Praha: Pražská edice; Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2008. RICHTR M. ZÁRUBA A. CI.CZ 1990 – 2007 (Firemní styl v České republice). Praha, CI.CZ. a Ogilvy CID, 2008. SIMMONS, J. Kompletní příručka pro designéry. Praha: Slovart, 2009. SRP, K. BYDŽOVSKÁ, L. BREGANTOVÁ, P. Karel Teige a typografie. Praha: Akropolis, Arbor vitae. 2009. TOMAN, J. Foto/montáž tiskem. Praha: Kant, 2009. TOMAN TYLOVÁ, B. (ed) Jde o to, aby o něco šlo: typograf Oldřich Hlavsa. Praha : Akropolis ; Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně, 2015. Časopisy: Anorak, Baoplán, Baseline, Blok, Caves, Deleatur, Emigre, Graphis, Homo Felix, Host, Font, Fukt, Kix, Komfort Mag, Loop, Mincho, Pedal Project, Raketa, Raut, Rojo, Spike, Typo, Vice, Wrap, Živel.
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
lecture, seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
přednáška/seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Set of tenable lay-outs of decorative designs. Adequate level of theoretical study of the origins of Czech modern graphic art.
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (21.10.2018)
Aktivní účast na seminářích. Povinná účast na korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vycházet z teoretické báze předmětu.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Sylabus: History and present time of graphic design. Reality and specificity of its interpretation in graphic design. Possibilities and rules of graphic design creation. Seminary work, which documents students understanding of unique forms of graphic design with use of traditional and contemporary technical means.
Key words: Graphic design, history and development, uniqueness of means of expression, rhythm in nature and art, decoration and flat.
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (30.07.2018)
Témata předmětu: 01. Zadání semestrálních prací. 02. Úvod do historie grafického designu (stručný přehled) I. 03. Grafické editory I. 04. Úvod do historie grafického designu (stručný přehled) II. 05. Grafické editory II. 06. Úvod do historie grafického designu (stručný přehled) III. 07. Grafické editory III. 08. Jednotný vizuální styl 09. Grafické etudy. 10. Finální realizace praktického projektu. 11. První zápočtový termín 12. Opravný zápočtový termín.