Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (09.09.2017)
1. Ethics is in another way the same philosophical intention; To understand the essential issue of ethics it requires us to demonstrate why and in what sense is it good to be rightful just the way we are – Socratic elenchus
2. The major phenomena of experience – What is the world and who is the person?; Plato’s idea of education and upbringing; an issue of doxa and the cave into which we always grow; Who is a child? Plato’s idea of soul – its purification of Christian-Latin misinterpretation; climbing out of the cave as to climb out of the world and simultaneously from “oneself” to “myself” (“know yourself”)
3. Aristotle continuation of Plato’s idea of philosophy and education: interpreting the main issue of Nicomachean Ethics – to agathon, Eudaimonia, ethos, paideia;
4. The issue of scientific knowledge; an idea and a norm – humanity that allows to be normalized by an observed idea without being compelled; what does their composition mean for the European humanity and its meaning – imperial horizon of European politics within the contrast of Greece oikos.
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (09.09.2017)
(Každý z bloků předpokládán na 1-3 přednášky.)
1. Etika jiným ohledem téže filosofické intence; ne-rozumění etice u nevzdělaných: etika jako soubor pravidel chování mezi lidmi – právě tento výklad znemožňuje vůbec problém etiky položit, resp. umožňuje odbýt ho jako něco samozřejmého (např. jako „profesní etiku“) – důsledkem všeobecná bezmyšlenkovitost a vláda pouhého mínění; porozumět základnímu problému etiky znamená v jeho alespoň základním položení: být schopen vykázat, proč a v jakém smyslu je dobré být spravedlivý, jinak etika pouhou frází a součástí ne-etického, totiž protismyslného způsobu, jak jsme;
2. Základní fenomény zkušenosti – kdo jsou svět a člověk?; Platónova idea výchovy a vzdělávání; problém doxa a jeskyně, do níž vždy znovu vrůstáme; kdo je dítě? Platónova idea duše – její očištění od křesťansko-latinských desinterpretací; výstup z jeskyně výstupem ze světa a korelativně ze „sebe“ k „sobě“ („poznej sebe sama“);
3. Aristotelovo pokračování Platónovy ideje filosofie a výchovy: výklad hlavního problému Etiky Nikomachovy – tó agathón, eudaimónia, ethos, paideia;
4. Problém vědy a výchovy; idea a norma – lidství, které se nechá normovat nazřenou ideou bez přinucení; co jejich konstituce znamená pro evropské lidství a jeho smysl – imperiální horizont evropské politiky v kontrastu k řeckému oikos; problém vůle.
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (09.09.2017)
Anzenbacher A.: Úvod do etiky. Zvon, Praha 1994. Ricken F.: Obecná etika. OIKOYMENH, Praha 1996. Kohák E.: Člověk, dobro a zlo. Ježek, Praha 1993.
Platón. Menón; Gorgiás; Ústava (jakékoliv vydání)
Patočka, Jan. Platónova péče o duši a spravedlivý stát. Přednáškový cyklus ze školního roku 1971/72. 1. vyd. Praha: Oikúmené, 2012. 313 s. ISBN 978-80-7298-476-3
ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. 2. rozš. vyd. Praha: P. Rezek, 1996, 493 s. ISBN 80-901796-7-3
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (09.09.2017)
Písemné zamyšlení nad otázkou: v čem spočívá idea spravedlnosti? (2-3 s.)
Ústní zkouška bude spočívat v dialogu nad problematikou v souvislosti s probranými tématy, v němž bude muset student vykázat, že jeho tvrzení nejsou pouhým míněním. 2 opravné termíny.