SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Social Science Studies I - OB2312101
Title: Úvod do studia společenských věd I
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (140)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc.
Is incompatible with: OBUZ12V013, OBUZ12V011
Annotation -
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2010)
The aim of the course is to introduce students to basic assumptions, methodological foundations and specific methods of social science investigation. The course is focused on the genesis of the origins of social science in the 19th century and their connections to current social phenomena, and theoretical or practical need as a consequence of historical development of society. Course outline: 1. The difference between theoretical attitude and natural attitude (theoria a empeiria). 2. The relation between philosophy and science. 3. The history of the formation of science and scientific cognition. 4. The difference between social and exact science. 5. Objectification and ideation in social sciences, the conceptual system of science and argumentation. 6. Methods of scientific cognition in social sciences, the essentials of epistemology.
Aim of the course - Czech
Last update: HAUSER/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2012)

Cílem kurzu je naučit studenta základním předpokladům odborné práce ve společenských vědách.

Literature - Czech
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2010)

Pešková, J. a kol.: Základy společenských věd. Praha, Eurolex 2004.

Pešková J. a kol.: Hledání souřadnic společného světa. Praha, Eurolex 2004.

Fay, B.: Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha, SLON 2002.

Foucault, M.: Slová a veci. Archeológia humanitných vied. Bratislava, Kalligram 2000.

Tondl, L.: Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Filosofia - nakl. FÚ AV ČR 2002.

Antologie francouzských společenských věd: antropologie, sociologie, historie. Praha, CEFRES 1995.

Antologie francouzských společenských věd. Úvahy nad 20. stoletím. Praha, CEFRES 1999.

Lévi-Strauss, C.: Myšlení přírodních národů. Praha, Čsl. spisovatel 1971.

Teaching methods - Czech
Last update: HAUSER/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2012)

Seminář probíhá formou výkladu a prezentací toho, co si studenti během kurzu osvojili.

Requirements to the exam - Czech
Last update: HAUSER/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2012)

Aktivní účast na semináři, referát, odevzdání písemné práce týkající se vybraného pojmu ze společenských věd a splňující nároky na odborný text.

Syllabus - Czech
Last update: TICHA/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2012)

Kurz je uvedením do základních předpokladů, metodologických východisek a specifických metod zkoumání jednotlivých společenských věd. Zabývá se genezí vzniku společenských věd v 19. století a jejich souvislostí s aktuálními sociálními jevy, s teoretickou nebo praktickou potřebou plynoucí z historického vývoje společnosti.

 

 

Úvod do studia společenských věd

PhDr. Milena Tichá, CSc.

Bakalářský studijní program: Specializace v pedagogice

Studijní obor: Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání

 

OB 2312101 Úvod do studia společenských věd

ZS 1/1   Z,ZK  4 kredity

Základní problémové okruhy:

1. Studium společenských věd - formální hlediska

    Celkové zaměření a orientace studia. Cíle, struktura a obsah studia.

2. Studium společenských věd - metodologické principy    

    Metodologické principy jednotlivých společenských věd, filosofie a etiky.

    Princip interdisciplinarity při studiu společenských věd.

3. Základní principy vědecké práce v rámci studia společenských věd       

    Základní metody vědeckého bádání v oblasti společenských věd.

    Metody a techniky zpracování seminárních a bakalářských prací ze společenských věd.

    Struktura seminárních a bakalářských prací ze společenských věd.

 

Literatura povinná

PEŠKOVÁ, J. a kol. Základy společenských věd. Praha : Eurolex 2005. ISBN 80-86861-27-9.

PELCOVÁ a kol. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha : UK PedF 2007. ISBN 80-7290-277-6.

TICHÁ, M. Multikulturní výchova v podmínkách globalizace a regionalizace světového hospodářství. In: PELCOVÁ, N. a kol. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2007, s. 185 - 206. ISBN 80-7290-277-6

TICHÁ, M. Etická a ekonomická kritéria rozhodování a výchova k ekonomickému myšlení. In: Pelcová, N.;Hogenová, A. Éthos ve výchově,umění a sportu. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2009, s. 221 - 230. ISBN  978-80-7290-387-0.

TICHÁ, M. Poznámka ke vztahu ekonomie a imaginace. In: PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A.,  a kol. Imaginace ve výchově, umění a sportu : Filosofická reflexe. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2010, s. 235 - 240. ISBN 978-80-7290-433-4.

TICHÁ, M. Zisk - symbol úspěchu. In: PELCOVÁ, N.; HOGENOVÁ, A.,  a kol. Symbol  ve výchově, umění a sportu : Filosofická reflexe. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2011, s. 277 - 284. ISBN 978-80-7290-428-0 .

TICHÁ, M. Možnosti a meze dialogu v ekonomii. In: PELCOVÁ, N.; HOGENOVÁ, A.  a kol. Dalog  ve výchově, umění a sportu : Filosofická reflexe. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2012, s. 263 - 270. ISBN 978-80-7290-428-0.

TICHÁ, M. Několik poznámek k ekonomickým aspektům násilí. In: Násilí ve výchově, sportu a umění : Sborník z mezinárodní konference konané na UK Pedagogické fakultě v Praze dne 4.5. 2006. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2006, s. 112-119. ISBN 80-7290-272-5

TICHÁ, M. Hodnoty a hodnocení v ekonomii. In: Hodnoty ve výchově, umění a sportu : Sborník z mezinárodní konference konané na UK Pedagogické fakultě v Praze dne 3.5. 2007. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2007, s 141-146. ISBN 80-7290-272-5

 

Internetové publikace

TICHÁ, M. Hodnoty a hodnocení v ekonomii. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání [online]. Praha : VÚP v Praze, 2007 [cit. 2007-11-28]. ISSN 1802-4785. 5 s.Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1277>.

TICHÁ, M. Několik poznámek k ekonomickým aspektům násilí. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.[online]. Praha : VÚP v Praze, 2007 [cit. 2007-11-28]. ISSN 1802-4785. 7 s. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1279>.

TICHÁ, M. Etická a ekonomická kritéria rozhodování a výchova k ekonomickému myšlení. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.[online]. Praha : VÚP v Praze, 2008 [cit. 2008-3-8]. ISSN 1802-4785. 6 s. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/5/2112>.

TICHÁ, M. Globalizace a regionalizace světového hospodářství.Metodický portál RVP : Portál vzdělávání (online). Praha : VÚP v  Praze, 2007 (cit. 2007-11-28). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1278>.

TICHÁ, M. Multikuturní výchova  a výchova k evropanství. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání. (online). Praha : VÚP v Praze, 2007 (cit. 2007-11-28). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1269>.

TICHÁ, M. Etické aspekty finančního vzdělávání. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2010 (cit. 2010-4-16). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/8167/ETICKE-ASPEKTY-FINANCNIHO-VZDELAVANI.html/>.

TICHÁ, M. Zisk - symbol úspěchu a výchova k ekonomickému myšlení. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2010 (cit. 2010-6-20). ISSN 1802-4785. Dostupné na  <http://clanky.rvp.cz/clanek/ZISK-SYMBOL-USPECHU-A-VYCHOVA-K-EKONOMICKEMU-MYSLENI.html>. 

TICHÁ, M. Možnosti a meze dialogu v ekonomii a výchova k ekonomickému myšlení. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2011 (cit. 2011-6-13). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://clanky.rvp.cz/clanek/o/g/11141/MOZNOSTI-A-MEZE-DIALOGU-V-EKONOMII-A-VYCHOVA-K-EKONOMICKEMU-MYSLENI.html>.

 

Literatura doporučená

TICHÁ, M. Multikulturní výchova v podmínkách globalizace a regionalizace světového hospodářství. In: PELCOVÁ, N. a  kol. Multikulturalismus a multikulrurní výchova. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2009, s. 94 - 120. ISBN 978-80-7290-392-4.

TICHÁ, M. Economic aspects of violence - several comments. Philosophy of education, 2008, special issue no. 1,  p. 106 - 111.  The journal is included in the Russian scientific citation index. Certificate PI no. 77-2553. ISSN 1811 - 0916

TICHÁ, M. Multikulturní výchova v podmínkách globalizace a regionalizace světového hospodářství. Paideia - philosophical e-journal of Charles university (online).2006, roč. 3, č. 1 (cit. 2007-11-28). Dostupné na <http:/www.pedf.cuni.cz/paideia. ISSN 1214-8725>.

TICHÁ, M. Glosa k významu finanční gramotnosti v každodenním životě - spotřeba, úspory a investice.Metodický portál RVP : Portál vzdělávání.(online). Praha : VÚP v Praze, 2011 (cit. 2011-10-12). ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13819/GLOSA-K-VYZNAMU-FINANCNI-GRAMOTNOSTI-V-KAZDODENNIM-ZIVOTE---SPOTREBA-USPORY-A-INVESTICE.html/>.

 

Bibliografické citace

Doporučení pro vytváření příspěvků pro Metodický portál

  1. Je možné při tvorbě příspěvků využívat cizí zdroje informací?
    Ano, umožňuje nám to Autorský zákon č. 121/2000 Sb. Podle § 31 odstavce a) lze "…nakládat se zveřejněným autorským dílem v odůvodnitelné možné míře pro účel citace ve svém vlastním díle".
  2. V jakém míře mohu využívat cizí zdroje?
    Autorský zákon hovoří o možnosti citace v odůvodnitelné míře - tzv. malá citace. Tato část zákona plně postačuje pro potřeby využití částí textů, zvuků a videa při tvorbě příspěvků. Důležité je, aby každý vytvořený příspěvek byl zřejmým autorským dílem a citace/zdroje využíval jen ve skutečně odůvodnitelné míře.
  3. Jak vyhledávat vhodné zdroje?
    Při vyhledávání na internetu bychom se měli pokusit najít primární a spolehlivé zdroje. Obrázky je možné použít pouze z otevřených databází nebo při zajištění souhlasu autora či majitele autorských práv.
  4. Kde v souboru uvádět bibliografickou citaci?
    Citujte pomocí číselných odkazů v textu a zdroj uveďte na dané straně pod čarou. Nejde-li to jinak, uveďte zdroje na konci svého příspěvku. U obrázků, tabulek, grafů aj. použijte přímou citaci pod objektem. Forma citace musí být v celém příspěvku jednotná.
  5. Užitečné odkazy

Jak by měla vypadat správná citace

A. Tištěná média

 

Monografické publikace

VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat: Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno: Občanské sdruženi AISIS, 2005. ISBN 8023945149. Kapitola 2.2, s. 21.

Sborníky

DE MAN, Paul. Rétorika temporality. In Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století. ZUSKA, Vlastimil. Praha: Karolinum, 2003. Ironie. s. 117 - 154. ISBN 8024605406. s. 147.

Časopisy

MORKES, František. Kořeny moderní školy a pedagogiky. Učitelské noviny. 2006, č. 6, s. 16 - 17.

 

B. Elektronické dokumenty

Shodné s tištěnými dokumenty, rozdíly jsou uvedené níže.

 

CD-ROM

Lidské tělo 2.0: interaktivní průvodce anatomií lidského těla - odpovídá učivu Základní školy [CD-ROM]. Praha: BSP Praha s.r.o., 2003 [cit. 2007-12-03]. Adresář: QUIZ/ARMS/qzar0012.png.

Webové stánky

NEJEZCHLEBOVÁ, Lenka. Idnes.cz: Školská reforma: "Při hodině dobrý učitel jen nemele" [online]. 26. října 2007 12:21. [cit. 2007-12-03]. Dostupný z WWW: <http://zpravy.idnes.cz/skolska-reforma-pri-hodine-dobry-ucitel-jen-nemele-fs9-/studium.asp?c=A071026_115854_studium_bar>.

Obrázky, audio a video soubory

V tomto případě je existence legálních, volně dostupných databází velmi omezená, stejně jako možnost jejich použití. Toto omezení je v nesouladu s množstvím obrázků, fotek, audio a video souborů, které jsou nyní nelegálně šířeny prostřednictvím internetu ke stažení. Doporučujeme v maximální možné míře dodržovat Autorský zákon. Vyhledávejte primární zdroje a přesvědčte se, zda je možné vámi vybranou část legálně využít pro vzdělávací účely. Získejte co nejvíce informací k vytvoření citací. V případě nejasností a otázek se na nás obraťte.

Citace obrazového materiálu

Pakliže citujete obrázek z volného internetového zdroje, musíte uvést citaci. Ta by měla, v ideálním případě, odpovídat citaci Webové stránky (příklad níže). V minimální podobě lze obrázek citovat tak, že uvedete licenci, pod kterou je obrázek dostupný a URL adresu zdroje.

U obrázků ze zdroje http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page použijte odkaz na stránku, která obsahuje veškeré informace o zvoleném obrázku (např. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PortraitOfAnIguana.jpg nikoliv jen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/PortraitOfAnIguana.jpg ).

Maximální možná citace:

GERARD, David. Commons.wikimedia.org : McIntosh with sticker by Lars Zapf 2006-03-30 cropped.jpg [online]. 2006-03-30 [cit. 2009-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons - Uveďte autora 2.0 Generic na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:McIntosh_with_sticker_by_Lars_Zapf_2006-03-30_cropped.jpg>.

Minimální možná citace u obrazového materiálu:

Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GreenApple.png.

 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html