The course follows the philosophical discourse concerning the substantiation of social, moral and political interpersonal
relations realized by means of norms, rules, laws and juridical structure. Besides the explication of crucial categories in the
field of philosophy of law, the course covers also the issues of constructivist and evolutionist concept of order, the sources
of rules, the relation between morality and law, normative systems of society, and the interpretation of following theses: Ubi
societa, ibi ius; Omnis definitio in iure civili periculosa; and Hegel's Whatever is reasonable is true, and whatever is true is
reasonable.
The aim of the course is to enhance the knowledge of students in the field of social-scientific and civil essentials and to
develop the ability of understanding and using descriptively mediated pieces of knowledge (concerning ethics, law, state
and civil society) in a wider context.
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (24.02.2018)
Povinně volitelný předmět České filosofické myšlení poskytuje studentům příležitost prostřednictvím společného čtení vybraných textů českých myslitelů nalézat a promýšlet podstatné záležitosti, jejichž promýšlením se může profesně a lidsky rozvíjet. V prvé řadě je kurz zaměřen jednak na schopnost studenta reflektovat svoji situaci ve světě v souvislosti s uvědomováním si neutuchající významnosti některých témat procházejících dějinami myšlení a jednak na jeho schopnost svůj vhled do situace odpovídajícím způsobem vyjádřit a diskutovat jej. V řadě druhé se samozřejmě kurz snaží uvádět do horizontu českého filosofického myšlení a inspirovat k dalšímu samostatnému studiu tematiky. Zde je však třeba zdůraznit, že se jedná především o 'čtecí semináře', nikoli o soustavné přednášky. V rámci předmětu bude věnována pozornost ukázkám z textů vybraných (obvykle dvou až čtyř) českým myslitelů (např. Hus, Chelčický, Palacký, Masaryk, Rádl, Patočka, Kosík, Machovec, Kohák).
Součástí semináře je práce s moodlem: na moodlu jsou k dispozici vybrané texty a též prostřednictvím moodlu lze odevzdávat dílčí úkoly. (Moodlové opory jsou přístupné v rámci spolčeného bakálářského kurzu dostupného na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4679 .
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (26.04.2018)
Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.
KOHÁK, Erazim a Jakub TRNKA. Hledání české filosofie: soubor studií. Praha: Filosofia, 2012. ISBN 978-80-7007-388-9.
Kohák, Erazim. Domov a dálava: kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení. 3., nezměn. vyd. Praha: Filosofia, 2013. 422 s. ISBN 978-80-7007-401-5.
Zámečník, Lukáš Hadwiger, ed. Antologie filosofických textů Moravy: filosofie jazyka, mysli a vědy v dějinách Moravy. Brno: Gymnázium Integra, 2012. [167] s. Učíme o Moravě. ISBN 978-80-260-2495-8.
Pelcová, Naděžda, ed. a Hogenová, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 332 s.ISBN 978-80-7290-515-7.
Pelcová, Naděžda, ed. a Hogenová, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 206 s.ISBN 978-80-7290-627-7.
Pelcová, Naděžda, ed. a Hogenová, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě III. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 282 s. ISBN 978-80-7290-711-3.
Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.
Patočka, Jan. Česká vzdělanost v Evropě. Praha: Václav Petr, 1939. 37, [I] s. Svazky úvah a studií; č. 6.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (29.01.2018)
Podmínky získání zápočtu:
aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů (např. předběžné seznámení se s textem, vypracování dílčí interpetace problému, její přepracování, orientační splnění elektornického testu, zhlédnutí či poslech audiovizuálního materiálu, exkurze apod.)
samostatná četba díla českého myslitele a písemná interpretace vybraného problému, kterým se zvolený autor zabývá (samozřejmě v kontextu intepretovaného textu) - tedy
ústní obhájení písemné intepretace (seminární práce) a prokázání obecného přehledu o dějinách české filosofie (viz povinná literatura: Zouhar.)
Požadavky na seminární práci: Jak je uvedeno výše, seminární práce se sestává z interpretace jednoho problému vyjevujícího se při čtení původní filosofické monografie českého autora. Vypracovaná interpretace musí odpovídat zásadám, k nimž budeme dospívat v semináři. Problém je třeba na samém počátku práce dobře uchopit (výstižně vysvětlit), měl by být vztažen ke kontextu autorova myšlení a doby vzniku textu, interpretace by měla být založana na vhledu studenta do problému, tedy nejen na určitém porozumění interpetovaného textu, ale na porozumění problému v širším kontextu přesahujícím rámec interpretovaného díla. Seminární práce musí být vypracována v souladu s běžnými etickými a formálními požadavky a je třeba, aby obsahovala nejméně jeden sekundární pramen.