Last update: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D. (09.02.2015)
The French literature of the 17th Century. Baroque/ Classicism, genres (tragedy, comedy); aesthetic criteria. Prominent writers.
Last update: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (29.01.2017)
Charakter 17. století - Provázanost monarchistické ideologie, jazykového purismu (Preciozita a Francouzská Akademie), aristotelovského pojetí krásna a Descartova racionalismu. Vztah baroka a klasicismu ve francouzském kontextu; střetávání protichůdných myšlenkových proudů - jansenismu, moralismu a libertinismu.
Žánrové třídění dramatu podle Aristotelovy klasifikace. "Komično" a "Tragično" jako estetické kategorie. Klasicistní estetické kategorie a závazná pravidla (Boileau: Art poétique). Klasicistní tragédie jako nejvyšší literární žánr(Corneille, Racine). Žánr komedie a tzv. "Velká" komedie respektující klasicistní estetiku (Molière).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (21.02.2017)
LAGARDE, A., MICHARD, L. Le XVIIe siècle. Les grands auteurs français. Anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1998 et autres éditions.
HORVILLE, R. Littérature du 17 s. Paris, Bordas, 1988.
REYNOLD, Gérard de, Synthèse du XVIIe siècle. France classique et Europe baroque, Paris, Nizet, 1962.
ČERNÝ, Václav, Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti III. Baroko a klasicismus. Jinočany: H&H, 2005.
ŠRÁMEK, Jiří, Panorama francouzské literatury od počátku po současnost. Brno, Host, 2012 (zvláště kapitoly 5 a 6)
MESNARD, Jean et alli: Précis de littérature française du XVIIe siècle. Paris: P.U.F., 1990.
SABAH, H. Littérature. Des textes en séquences. I, II. Paris, Hatier, 2000.
SABAH, H. Textes et méthodes, 1,2. Paris, Bordas, 1993, 1994.
BEAUSSANT, Philippe, Le Roi-Soleil se lève aussi. Paris, Gallimard, 2000. Český překlad, Král Slunce také vstává. Praha, UK Pedagogická fakulta, 2012.
ŠUMAN, Záviš: "Černého pojetí klasicismu", Svět literatury 38, 2008, p. 130-138.
ŠUMAN, Záviš: "Galantní kultura ve Francii 17. a 18. století", Svět literatury 39, 2009, p. 205-209.
Šuman, Záviš: "Vraisemblance dans Héraclius de Pierre Corneille: théorisation de la crédibilité". In Medium et scopus: jazyky literatury v edukaci a komunikaci. Praha: Karolinum, 2013, s. 71-78.
D’ORMESSON, Jean. Une autre histoire de la littérature française. Les écrivains du Grand siècle. Paris, E. J. L. édition, 1998. Coll. Librio.
D’ORMESSON, Jean. Une autre histoire de la littérature française.Le théâtre classique. Paris; E. J. L. édition, 2000. Coll. Librio.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (27.03.2017)
Požadavky k zápočtu na konci letního semestru :
- pravidelná práce v semináři, domácí příprava a aktivní účast při rozboru literárních textů
- vypracování seminární práce - zadání a pokyny studenti obdrží během semestru; vypracování 3 "Fiches de lecture" a seznam přečtených literárních děl 17. století - "Liste de lectures"
- písemný vědomostní test - předchází kolokviu
- závěrečná atestace formou Kolokvia - téma bude vycházet ze seznamu přečtené literatury a 3 "Fiches de lecture", které student předloží examinátorovi předem společně se seminární prací.
Syllabus -
Last update: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D. (24.02.2012)
Introduction. Man in French literature. Principle literary movements. 17th century in general. Historical context. Philosophical, artistic and literary athmosphere. Classicism. Language, French Academy, Préciosité (preciousness). Philosophical frame. Descartes, Pascal. Impact on literature. Literary genres of Classicism. Tragedy, Pierre Corneille. Jean Racine and his conception of a man. The predestined man. Molière. Classical comedy, major comedies, his ideas on theatre. La Rochefoucauld. La Bruyère. The quarrel of the Ancients and the Moderns Passage from the 17th to the 18th century. Summary
Last update: LIST/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2016)
Francouzská literatura 17. století
I. Charakter 17. století, historický, politický a literární context. Barokní tendence v dramaturgii: moment překvapení a nadpřirozeno. Corneille, Médée (1635).
II. Francouzská akademie a kodifikace spisovného literárního jazyka. Literární salóny a preciozita - Hôtel Rambouillet, Vincent Voiture, François Malsherbes
III. Filozofický rámec 17. století. Kartesianismus: René Descartes, Discours de la méthode.Jansenismus, Blaise Pascal, Lettres provinciales; Pensées(úryvky)
IV. Počátky klasicismu, literární žánry, období přechodu: Pierre Corneille, Le Cid (1637 x 1648,1660) versus Horace.
V. Formování klasicistní estetiky, Boileau, Chapelain, Académie française. Jean Racine.
VI. Racinova koncepce člověka, jeho pojetí antické tragédie - Phèdre et Hippolyte ; překračování klasicstího kánonu a limity klasicistní tragédie ; Racine Bérénice a Corneille Tite et Bérénice
VII. Molière. Klasicistní komedie odrazem mravů soudobé společnosti: Les précieuses ridicules, Bourgeois gentilhomme, Tartuffe.
VIII. Moralisté - De La Rochefoucauld, La Bruyrère : nesmlouvavý pohled na lidské charaktery a dvorské pokrytectví - Les Maximes, Les Caractères
IX. Jean de La Fontaine a žánr bajky. Les Fables a jejich didaktický potenciál.
X. Přechod k 18. stoeltí. Syntéza.
Četba v originále, děl vyznačených tučně a kurzívou, je povinným základem seznamu četby, který studenti předloží k zápočtu.
Last update: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (29.01.2017)
I. Introduction - le caractère du 17e siècle - contexte historique, politique et esthétique. Naissance du classicisme. II. Académie Française et la codification de la langue littéraire. Les salons littéraires et les excès du "Bon usage" - la Préciosité - Vincent Voiture, l'Hôtel Rambouillet. III. Le cadre philosophique. Descartes. Pascal. Impact sur les lettres. IV Les genres littéraires du classicisme. La tragédie classique et son évolution : Médée, Le Cid, Horace de Pierre Corneille.
V. L'esthétique du clasicisme et sa formation ; les règles classiqiues. VI. Jean Racine. Conception racinienne de l´homme - Phèdre, Bérénice. VII. Molière. Comédie classique comme reflet des moeurs et de la société contemporaine. Les idées de Moliere sur le théâtre et ses principales comédies. VIII. Les moralistes - de La Rochefoucauld, La Bruyère - peinture du caractère des Hommes et des Courtisans
IX. Jean de La Fontaine et le genre de la fable. Les fables de La Fontaine et leur potentiel didactique.