SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
French language practice V - OB2306018
Title: Analýza FJ V
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBF2F118A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Classification: Teaching > French
Attributes: pro 5. semestr
Pre-requisite : OB2306072
Interchangeability : OPBF2F118A
Is pre-requisite for: OB2306019, OSOZ3F, OOSOZ3F, OB2306076, OSOZ5F
Is interchangeable with: OPBF2F118A, OOBU22004
Annotation -
Last update: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (14.09.2018)
The aim of the language seminar is to practice and develop communicative skills of students in French. Deepen a work with different types of texts, to focus on their understanding and subsequent reproduction. Extend conversational topics and knowledge of French civilization; Work with audio and video recordings for practicing listening and understanding the spoken word; Practice an oral and written speech, translation, resume, exposé, dictate. Consolidate selected problematic grammatical phenomena in the context of discourse. Individual performance of a student by short exposé several times a semester. Teaching and working in the seminar will be based on the French method ALTER EGO 5 including work with Cahier d'activités. Students will work with both textbooks in printed form.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (14.09.2018)

Učebnice kurzu: Michel Guilloux, Cécile Herry, Sylvie Pons, (Alter Ego 5 včetně Cahier d´Activités, Hachette, 2010

Doplňkové materiály:

 Eliane Grandet, Martine Corsain, Marie-Louise Parizet: Activités pour le Cadre commun - Niveau B2-C1, Cle International, 2006.

ediční řada "Grammaire progressive du français" a "Le nouvel Entrainez-vous", Clé International

ediční řada "Les 500 exercices...", Hachette Fle

ediční řada Vocabulaire progressif du français avec 250 exercices, à partir du niveau intermédiaire

B. Chovelon, M. Barth, Expression et style. Francais de perfectionnement.Grenoble : PUG, 2002

 Internetové zdroje:

www.tv5monde.com ; www.apprendre.tv ; www.rfi.fr ; www.radio.cz/fr ; www.fle.fr ; www.francparler.org ; www.aefe.fr ; www.difusion.com ; www.1jour1actu.com

Slovníky:

Le Petit Robert de la langue française - version papier ou/et électronique sur CD-Rom, édition de 2010 et suivantes

http://www.larousse.fr/dictionnaires/francais

http://www.dictionnaire-synonymes.com/

http://www.le-dictionnaire.com/

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (14.09.2018)

 

Aktivní účast na seminářích (max. 3 absence), průběžné plnění, případně odevzdávání úkolů dle požadavků vyučujícího, systematická práce s učebnicí Alter Ego 5  a Cahier d´Activités.

Zvládnout slovem i písmem lexikální a gramatickou látku z probraných dossiers i z těch, které byly probrány v minulých ročnících, osvojení dalších doplňkových cvičení a textů, které budou na programu.

Minimálně 65% úspěšnost v závěrečném testu, který bude vycházet z témat, slovní zásoby a dalších dovedností probraných v seminářích.

Části testu ke klasifikovanému zápočtu : compréhension orale - dictée, compréhension et expression écrite (un bref texte à commenter), exercice de grammaire, traduction de quelques phrases du tchèque en français.

Klasifikovaný zápočet lze splnit v jednom řádném a dvou opravných termínech.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Renáta Listíková, Dr. (14.09.2018)

Dále prohlubovat jazykové kompetence získané během předchozích kurzů (Analýza I-IV) - rozvíjet komunikativní dovednosti a jazykové kompetence na úroveň B2 dle SERRJ.

Je položen důraz na pohotovost a orientaci ve francouzsky mluvícím prostředí, tedy i na porozumění francouzskému mluvenému i psanému projevu. Dbát na správnou výslovnost jak na úrovni segmentální, tak suprasegmentální. Pokračovat v nácviku diktátu, jakožto několikavrstevné dovednosti, která v sobě zahrnuje porozumění francouzskému mluvenému slovu a zároveň schopnost jeho správné granmatické a pracopisné transkripce. Rozšiřovat francouzskou slovní zásobu s důrazem na pochopení významové polysémie, rozlišení jazykových úrovní a různých typů písemných i ústních projevů. Posílit schopnost vyjádřit myšlenky v plynulé francouzštině bez kontaminace českým způsobem vyjadřování.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html