SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School gardens as a model agroecosystems - OB2302036
Title: Školní zahrady jako modelový agroekosystém
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Is interchangeable with: OPBB2B125B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (15.09.2017)
The subject follows or resp. complements the subjects of Ecology, Selected Environmental Issues and Environmental Education Seminar. An important part of teaching is to get acquainted with school gardens - examples of good practice. By blocks 1. Introduction to the problem. Structure and function of managed ecosystems (agroecosystems) including interactions of internal biotic and external socio-economic processes on model example "natural school garden". Agroecosystem - agroecosystem X natural ecosystem, basic concepts (additional energy, substance cycles, habitat, ecological niche, biomass, etc.). 2. Garden as model agroecosystem. History of school gardens. Eubotic Movement. School gardens as natural classrooms and places of relaxation abroad as well as in the Czech Republic. Outdoor lessons. Ornamental schools. Forest nurseries. Garden therapies. 3. Natural gardens and their characteristics. How to Certify a Natural Garden. Permaculture. Stone gardens. Vertical gardens. Moss painting. 4. Biotopes, habitats, game and educational elements, model organisms in the school garden. 5. Four elements in the school garden. Garden for spontaneous and creative activities of pupils. 6. Financing school gardens. 7. Competencies that can be developed in the school garden. 8. Research activities in the school garden. 9. Production of natural materials in the school garden.
Aim of the course - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2010)

Cílem předmětu je seznámit studenty - současné i budoucí učitele - s potenciálem školních zahrad pro vzdělávání, a to nejen přírodovědných předmětů. Studenti se seznámí s historií - vyžíváním školních zahrad v historii českého školství i se zahraničními zkušenostmi.

Literature - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2010)

Burešová, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.

Více informací http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Teaching methods - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2010)

Výuka bude probíhat interaktivní formou. V rámci předmětu navštívíme zajímavé a využívané školní zahrady.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

Zadávaný úkol: studenti dostanou na výběr z několika témat, která budou zpracovávat - jedná se o přípravu do výuky, její realizaci a reflexi.  

Zadaný úkol:

Každý student si vytvoří portfolilo (desky s kroužkovou vazbou s listy ve fóliích) či digifolio s dokumentací vhodně vybrané školní zahrady.

Požadované údaje:

- poloha,

- rozloha (velikost zahrady),

- popis zahrady, který bude obsahovat další informace (sklon zahrady, přítomnost vody apod.),

- jak je zahrada využívána pro potřeby vyučování (ano/ne, jaké předměty, jak často),

- jak je zahrada využívána pro potřeby volnočasových aktivit (družina apod., jak často),

- kdo se o zahradu stará,

- jaká zákoutí jsou zde záměrně zřízena nebo udržována,

- jaké ekosystémy lze na této zahradě pozorovat (jsou zde i nepůvodní?),

- kolik finančních prostředků (nebo i jiných, např. brigády) je ročně na údržbu zahrady vynakládáno, odkud jsou prostředky čerpány,

- vlastní hodnocení zahrady (vhodnost pro výuku).

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (21.08.2017)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

Zadávaný úkol: studenti dostanou na výběr z několika témat, která budou zpracovávat - jedná se o přípravu do výuky, její realizaci a reflexi.  

Zadaný úkol:

Každý student si vytvoří portfolilo (desky s kroužkovou vazbou s listy ve fóliích) či digifolio s dokumentací vhodně vybrané školní zahrady.

Požadované údaje:

- poloha,

- rozloha (velikost zahrady),

- popis zahrady, který bude obsahovat další informace (sklon zahrady, přítomnost vody apod.),

- jak je zahrada využívána pro potřeby vyučování (ano/ne, jaké předměty, jak často),

- jak je zahrada využívána pro potřeby volnočasových aktivit (družina apod., jak často),

- kdo se o zahradu stará,

- jaká zákoutí jsou zde záměrně zřízena nebo udržována,

- jaké ekosystémy lze na této zahradě pozorovat (jsou zde i nepůvodní?),

- kolik finančních prostředků (nebo i jiných, např. brigády) je ročně na údržbu zahrady vynakládáno, odkud jsou prostředky čerpány,

- vlastní hodnocení zahrady (vhodnost pro výuku).

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.08.2017)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html