SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Systematics and evolution of cormobionts - OB2302012
Title: Systematika a evoluce cevnatých rostlin
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 2/1, C+Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / 0 (100)
summer:unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Classification: Biology > Biology, Anthropology, Cell Physiology and BioChemistry, Developmental Biology, Didactics of Biology, Ecology, Entomology, Ecology and Environmentalism, Ecology and Ethology, External Subjects, General Subjects, Geobotany, Genetics, Human and Animal Physiology, Hydrobiology, Immunology, Microbiology, Molecular biology, Neurobiology, Non-Vascular Plant Botany, Non-Vertebrates Zoology, Plant Anatomy and Physiology, Parasitology, Plant molecular Biology, Theoretical Biology, Vertebratology, Virology, Vascular Plant Botany
Pre-requisite : OB2302008
Interchangeability : O02302009
Is pre-requisite for: OB2302039
Is interchangeable with: OPBB2B112A
Annotation -
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
System of Cormophyta (mainly Pinophyta and Magnoliophyta). Ecology of these plants, using some plant representatives in the process of environmetal evaluation, practical seminars, excursions including visits of the Prague Botanical Garden.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (5 kredity) a je stanovena na 136 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden u přednášek, resp. 90 min./14 dní u cvičení. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování.

MS Teams – odkaz na team:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae5-FBTe5rbcaceyaBulEnL2I-WeILI-kbTVvgf7jBvk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=50ed4679-6144-4661-9764-c7b445a69a86&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Literature - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Achele, D a kol. (1998): Co tu kvete. Ikar, Praha
Bollinger, M. a kol. (1998): Keře. Ikar, Praha.
Deyl,M.-Hísek,K.(2002): Naše květiny. Academia, Praha.
Grau, J. a kol. (2000): Trávy. Ikar, Praha.
Kremer, B.P. (1995): Stromy. Ikar, Praha.
Kubát a kol. (2002): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.
Munker, B. (1998): Plané rostliny střední Evropy. Ikar, Praha.
Nosák, B.-Schulzová, B. (2002): Tropické plody. Ikar, Praha.
Rohwer, J.G. (2002): Tropické rostliny. Ikar, Praha.
Rosypal, S. a kol.(2003): Nový přehled biologie. Sciencia, Praha.
Skýbová, J.(2007): Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. UK-Pedagogická fakulta, Praha.
Valíček, P. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia, Praha.
Větvička, V. (2000): Stromy a keře. Aventinum, Praha.
Další aktuální literatura.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Zápočet - poznávání rostlin, didaktický fotoherbář
Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě doporučené studijní literatury.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

1. Systém a vývojové vztahy hlavních skupin vyšších rostlin
2. Semenné rostliny a jejich charakteristika. Kapraďosemenné, cykasy, jinany, jehličnany. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců.
3. Liánovce, jejich charakteristika, fylogeneze a třídění.
4. Magnoliophyta - charakteristika, vývoj a třídění. Magnoliopsida ? šácholanotvaré, vavřínotvaré, pepřovníkotvaré, podražcotvaré, leknínotvaré. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců.
5. Rosopsida - pryskyřníkotvaré, vilínotvaré, kopřivotvaré, bukotvaré, břízotvaré, ořešákotvaré, hvozdíkotvaré, rdesnotvaré, pivoňkotvaré, čajovníkotvaré, violkotvaré, mučenkotvaré, kaparotvaré, vrbotvaré, vřesovcotvaré, prvosenkotvaré, slézotvaré, pryšcotvaré, růžotvaré, lomikamenotvaré, bobotvaré, kakostotvaré, aralkotvaré, olivovníkotvaré, hořcotvaré, štětkotvaré, jirnicotvaré, krtečníkotvaré, hluchavkotvaré,
Jejich biologie a přehled hlavních zástupců.
6. Liliopsida - žabníkotvaré, voďankotvaré , rdestotvaré, liliotvaré, kosatcotvaré, zázvorovníkotvaré, vstavačotvaré, sítivotvaré, šáchorotvaré, bromeliotvaré, křížatkotvaré, lipnicotvaré, arekotvaré, aronotvaré, pandánotvaré,
Jejich biologie a přehled hlavních zástupců.
7. Základy fytogeografie a fytocenologie. Fytocenologické jednotky na území Čech, fytogeografické členění našeho území.
8. Ekologie a sociologie rostlin. Význam ochrany rostlin na našem území. Nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin.

Praktika
1. l. Jehličnany - demonstrace vegetativních orgánů nejdůležitějších druhů jehličnanů, rozbor samčích a samičích květních šištic.
2. Demonstrace herbářových položek i živých přírodnin zástupců jednotlivých řádů a čeledí Magnoliophyt.
3. Návštěva botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK, prohlídka venkovní zahrady a skleníku s exotickými druhy, s odborným výkladem.
4. Závěrečné opakovací praktikum, udílení zápočtu na základě docházky do praktik, praktických znalostí demonstrovaných a dalších druhů rostlin, předložení didaktického herbáře.

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Podmínky zakončení předmětu:

Odevzdaný didaktický fotoherbář rostlin

Zápočet - poznnávání rostlin 

Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě doporučené studijní literatury.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html