Course has self-experience character. Students will be introduced through their own creative work and self-reflection with
theory and practice of art-therapy and art-philtecis.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Kurs má (sebe)zkušenostní charakter, jeho ústředním cílem je seznámit studenty s projektivními, abreaktivními a
sublimačními stránkami výtvarného projevu a přivést je k reflexi vlastní výrazové tvorby jako prostředku sebepoznání a k
hlubšímu pochopení výtvarného projevu jejich budoucích žáků.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Introducing most important contexts of social rehabilitative and psychotherapeutical parts of creative and expressive acting of pupils.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994
Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004
Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001
Campbellová, J.: Techniky arteterapie ve výchově..., Praha : Portál 1998
Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996
Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007
Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003
Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003
Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška)
Sibley F., Estetické pojmy (esej)
Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994
Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004
Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001
Campbellová, J.: Techniky arteterapie ve výchově..., Praha : Portál 1998
Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996
Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007
Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003
Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003
Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška)
Sibley F., Estetické pojmy (esej)
Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
lecture/seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
přednáška/seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
Claim to the MC:
70% of attendance,
Essey and didactical project,
Portfolio,
Final interview
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
požadavky ke KZ:
Aktivní účast min. 70% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře),
vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu,
vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol,
absolvování závěrečného pohovoru
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
theory:
1) theory of expression
2) art experience
3) psychical distance
4) expressivity and reflectivity
5) social-cognitive conflict in education through art
practice:
1) Art creation as basis of experience
key words: expression, reflection, art experience, fictive world, prekoncept, concept