Systematically cultivation of imaginative components of the consciousness, art spontaneity and creativity, personal developement of student, developement of associated work in the frame of art and drama activity.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Cíl výuky:
Systematické rozvíjení imaginativních složek vědomí, výtvarné spontaneity a kreativity, osobnostní rozvoj studentky/studenta, rozvoj schopnosti skupinové práce v rámci výtvarných a dramatických aktivit.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
áíBabyrádová, H.: Rituál, umění a výchova,Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno 2002
Brook,P. - Pohyblivý bod, Nakladatelství Studia Ypsilon, Praha 1996
Buber, M.: Já a Ty, Mladá Fronta, Praha 1969
Císař, J., Proměny divadelního jazyka, Melantrich, Praha 1986
Damasio, A.R. - Descartesův omyl, MF, Praha 2000
Duncan, I. - Tanec, Družstvo dílo, Praha 1947
Factum I, katalog k výstavě, NG v Praze, Praha 1992
Fluxus, katalog k výstavě, ČMVU, Praha 1995
Goldberg, E.: Jak nás mozek civilizuje, Karolinum, Praha 2004
Hogenová, A. : K fenomenologii těla a pohybu. [To the Phenomenology of Body and the Motion]. In: Společnost fenomenologické filosofie a psychoterapie, 2003, http://www.sweb.cz/sffp (10 s.). ISSN ISBN:80-96473-49-X, půvoní článek
Hogenová, A. - Kvalita života a tělesnost, Karolinum, Praha 2002
Hogenová,A. - Tělo, pohyb, výbor filosofických textů, UK, Praha 1998
Hohler, V. in Hic Sunt Leones, KATaP DAMU, Praha 2002
Horáček, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění, CERM, Brno 1998
Katalog k výstavě Umění akce, 9. července - 11. srpna, výstavní síň Mánes
Knížák,M., Jeden z možných postojů jak být s uměním, Votobia, Olomouc 1998
Kroschlová, E. - Ladění, psychosomatická příprava k výuce herectví, DAMU, Praha 1991
Kulka, J.: Psychologie umění, SPN, Praha 1990
Machková, E.: Metodika dramatické výchovy, ARTAMA, Praha 2002
Miler, Štembera, Mlčoch, katalog k výstavě, Galerihe hlavního města Prahy, Praha 1998
Mistrík, M.: Herecké techniky 20. storočia, VEDA, Bratislava 2003
Morganová, P. - Akční umění, Votobia, Praha 1999
Patočka, J. - Tělo, společenství, jazyk, svět, Oikoymenh, Praha 1995
Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově, Karolinum, Praha 1997
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. díl, Ped.F. UK, Praha 2001
Slavík, J.: Wawrosz, P.: Umění zážitku, zážitek umění II. díl, Ped.F. UK, Praha 2004
Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví II., Orbis - Praha 1954
Zuska, V.: Estetika/ úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Babyrádová, H.: Rituál, umění a výchova,Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno 2002
Brook,P. - Pohyblivý bod, Nakladatelství Studia Ypsilon, Praha 1996
Buber, M.: Já a Ty, Mladá Fronta, Praha 1969
Císař, J., Proměny divadelního jazyka, Melantrich, Praha 1986
Damasio, A.R. - Descartesův omyl, MF, Praha 2000
Duncan, I. - Tanec, Družstvo dílo, Praha 1947
Factum I, katalog k výstavě, NG v Praze, Praha 1992
Fluxus, katalog k výstavě, ČMVU, Praha 1995
Goldberg, E.: Jak nás mozek civilizuje, Karolinum, Praha 2004
Hogenová, A. : K fenomenologii těla a pohybu. [To the Phenomenology of Body and the Motion]. In: Společnost fenomenologické filosofie a psychoterapie, 2003, http://www.sweb.cz/sffp (10 s.). ISSN ISBN:80-96473-49-X, půvoní článek
Hogenová, A. - Kvalita života a tělesnost, Karolinum, Praha 2002
Hogenová,A. - Tělo, pohyb, výbor filosofických textů, UK, Praha 1998
Hohler, V. in Hic Sunt Leones, KATaP DAMU, Praha 2002
Horáček, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění, CERM, Brno 1998
Katalog k výstavě Umění akce, 9. července - 11. srpna, výstavní síň Mánes
Knížák,M., Jeden z možných postojů jak být s uměním, Votobia, Olomouc 1998
Kroschlová, E. - Ladění, psychosomatická příprava k výuce herectví, DAMU, Praha 1991
Kulka, J.: Psychologie umění, SPN, Praha 1990
Machková, E.: Metodika dramatické výchovy, ARTAMA, Praha 2002
Miler, Štembera, Mlčoch, katalog k výstavě, Galerihe hlavního města Prahy, Praha 1998
Mistrík, M.: Herecké techniky 20. storočia, VEDA, Bratislava 2003
Morganová, P. - Akční umění, Votobia, Praha 1999
Patočka, J. - Tělo, společenství, jazyk, svět, Oikoymenh, Praha 1995
Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově, Karolinum, Praha 1997
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. díl, Ped.F. UK, Praha 2001
Slavík, J.: Wawrosz, P.: Umění zážitku, zážitek umění II. díl, Ped.F. UK, Praha 2004
Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví II., Orbis - Praha 1954
Zuska, V.: Estetika/ úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
lecture/seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
přednáška/seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Classified credit
active participation in the lectures
portfolio which involves ideas, perceptions, reflections, documentation and so on
own drama activities project, realization and presentation
critical study of recomended scientific literature
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Požadavky ke kontrole:
klasifikovaný zápočet
aktivní účast na seminářích
tvorba portfolia zahrnujícího nápady, postřehy, reflexe, dokumentaci, apod.
návrh a realizace (prezentace) výtvarně dramatických aktivit
kritické studium vybraných publikací z doporučené literatury
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Sylabus:Drama education and use of it in the stream of modern educational streams, art education drama like the medium of autoreflection. Structuring of drama work. Methods and techniques of drama education - mime, acoustic, graphic, material. Art concepts in the art, music, literary, kinetic and drama section.
Key words: drama in art education, dramatic game, entering into the roles, action art, performance, body and body experience, art experience, dialugue, expresive interpretation
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Sylabus:
Dramatická výchova a její zařazení v proudu moderních výchovných směrů, výtvarná dramatika jako prostředek sebereflexe. Strukturování dramatické práce. Dramatické metody a techniky - pantomimické, zvukové, grafické, materiálové. Umělecké kontexty ve výtvarné, hudební, literární, pohybové a dramatické oblasti.
Klíčová slova: výtvarná dramatika, dramatická hra, vstupování do rolí, umění akce, performance, tělo a tělesnost, výtvarný zážitek, dialog, expresívní interpretace