Anotation:
psychology of art ? place and subject in systém of science and study. Psychology of perception ? making of vizual.
Perception, reception, aperception, response, interpretation. Origin, subject, methods and changes of psychology of art.
Basic psychologic directions and tendences and their influence to psychogy of art.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Anotace:
Psychologie umění - místo a předmět v systému věd a studia. Psychologie vnímání - utváření vizuálního obrazu. Percepce,
recepce, apercepce, responze, interpretace. Vznik, předmět, metody a proměny psychologie umění. Základní
psychologické směry a tendence a jejich vliv na psychologii umění.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Goals of subjects:
understanding the process of creation and process of art to its structure and systemś connections
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Cíle předmětu:
Pochopení procesu tvorby a procesu recepce uměleckého díla proniknutím do jeho struktury
a systémových vztahů.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
ARNHEIM, R.: Art and Visual Perception. Barkley, 1974
CRICK, F.: Věda hledá duši. Praha: MF 1977
FINK, E.: Hra jako symbol světa. Praha 1993
FONTANA, D.: Tajemný jazyk symbolů. Praha 1994
FRANCASTEL P.: Figura a místo. Praha: Odeon 1984
GOMBRICH, E. .: Umění a iluze. Praha: Odeon 1985
HALL,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
KANDINSKY, .: O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 1998
KENTOVÁ, S.: Kompozice. Bratislava 1996
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: SPN 1991
KULKA, T.: Umění a kýč. Praha 1994
LIESSMANN, K.: Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia 2000
PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon 1981
SAGAN, C.: Draci z ráje. Úvahy o vývoji lidské inteligence. Praha 2001
VYGOTSKIJ, L .S.: Psychologie umění. Praha: Odeon 1981
WELTOBOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava 1995
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN 1992
ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton 2001
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
ARNHEIM, R.: Art and Visual Perception. Barkley, 1974
CRICK, F.: Věda hledá duši. Praha: MF 1977
FINK, E.: Hra jako symbol světa. Praha 1993
FONTANA, D.: Tajemný jazyk symbolů. Praha 1994
FRANCASTEL P.: Figura a místo. Praha: Odeon 1984
GOMBRICH, E. .: Umění a iluze. Praha: Odeon 1985
HALL,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
KANDINSKY, .: O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 1998
KENTOVÁ, S.: Kompozice. Bratislava 1996
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: SPN 1991
KULKA, T.: Umění a kýč. Praha 1994
LIESSMANN, K.: Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia 2000
PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon 1981
SAGAN, C.: Draci z ráje. Úvahy o vývoji lidské inteligence. Praha 2001
VYGOTSKIJ, L .S.: Psychologie umění. Praha: Odeon 1981
WELTOBOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava 1995
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN 1992
ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton 2001
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Forms of teaching: lecture / seminar 2/1
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Forma výuky: přednáška / seminář 2/1
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Demand to controle - credit:
1. active participation in seminars
2. making reserges, analyses, commentares and studies from studying literature, presentation and defension in seminars in conditioned terms
3. successfuly graduation two testes: psychology of perception and psychology of art in conditioned terms
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Požadavky ke kontrole - zápočet:
1. Aktivní účast na seminářích.
2. Vypracování rešerší, analýz, komentářů a studií ze studijní literatury, přednesení a obhájení při seminářích v určených termínech.
3. Úspěšné absolvování dvou testů: psychologie vnímání a psychologie umění v určených termínech.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Sylabus:
analyse vizual perception a vizualś forms. Fyziologic, neurofyziologic and psychologic factors.
Origin of art work - content, form, stimul, theme - J. Kulka
Comparation of spontal introspection and scienceś analyze pictureś forms by basic of study literature.
Recherges, analyze and reflection of study literature. L.S. Vygotskij, Piere Francastel, E.H. Gombrich