SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Art Education I - O09321036
Title: Teorie výtvarné výchovy I
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: TEVV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Classification: Arts > General Subjects
Pre-requisite : O09321025
Is pre-requisite for: O09321037
Annotation -
Last update: Erudio ()
Weber´s notion of authority. Understanding, situation, experience, conceptions and pre-conceptions. Psycho-didactic and phenomenological analysis of an experience, pedagogical performance. The notion of auto - socio - construction according to the French pedagogical constructivism. Transformation and stylization. A higher order of thinking and the cognitive revolution in art education. Analysis of model micro-situations, evaluation of children´s art.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()

SLAVÍK J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.

UŽDIL, J. Výtvatný projev a výchova. 2. vydání. Praha : SPN, 1976. ISBN neuvedeno.

Syllabus - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2007)

Teorie:

1) Osobní zkušenost, osobní teorie, teorie, model, ne/přehledné systémy

2) Rozhodování učitele ve výuce výtvarné výchovy, situace a dílo, evaluace

3) Komparativní posuzování hodiny výtvarné výchovy

Praxe:
1) Konceptová analýza výuky.

2) Zpracování reflextivních bilancí a jejich analýza.

3) Vytváření modelových mikro-situací a jejich reflextivní analýza.

4) Analýza kazuistik z praxe

Požadavky k zápočtu: Zápočet - aktivní účast min. 80%, seminární práce: rozbor deníků z praxe, reflexe osobních teorií, analytické hodnocení výtvarných prací

Požadavky ke zkoušce: -

Základní studijní literatura:

BOURDIEU, P. (1998) Teorie jednání. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-518-3

FULKOVÁ, M. (2007)

FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0

FULKOVÁ, M.: Když se řekne?Identita v moderním a postmoderním kontextu. Výtvarná výchova, 2006, 46, č. 2, str. 8-11. ISSN 1210-3691

FULKOVÁ, M.: Když se řekne Gender I. Výtvarná výchova, 2003, 43, č. 4, str. 5-9. ISSN 1210-3691

FULKOVÁ, M.: Když se řekne Gender II, III, IV, V, VI. Výtvarná výchova, 2004, 44, č. 1,2, 3, a VV 2005, 4. 1. ISSN 1210-3691

FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

FULKOVÁ, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.

JANÍK, T. (2005) Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: CPV,

SLAVÍK, J. (2005) Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK, J. (ed.) Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3

SLAVÍK, J. (1997) Od výrazu k dialogu ve výchově - Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova - Karolinum 1997. ISBN 80-7184-437-3

SLAVÍK, J. (2001) Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001. ISBN 80-7290-066-8

SLAVÍK, J.; WAWROSZ (2004) Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001. ISBN 80-7290-130-3

SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. aj. (1998) Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech. Praha : Pedagogická fakulta UK 1998. ISBN 80-86039-70-6

UŽDIL, J. (1976) Výtvarný projev a výchova. 2. vyd. Praha : SPN 1976

VANČÁT, J. (2000) Tvorba vizuálního zobrazení (gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově). Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakl. Karolinum 2000. ISBN 80-7184-975-8

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html