|
|
|
||
Last update: Dagmar Bakaiová (16.02.2006)
|
|
||
Last update: Dagmar Bakaiová (16.02.2006)
Základní studijní literatura: Igor Zhoř: Klíče k sochám. Od Rodina po Moora - slovník západoeurópskeho sochárstva 20. storočia. Z. Volavková-Skořepová: Myšlenky moderních sochařů, Igor Zhoř: Proměny soudobého výtvarného umění.
|
|
||
Last update: Dagmar Bakaiová (16.02.2006)
OBSAH Klíčová slova: Hmota - otisk gesta - hmatový prožitek - stopa nástroje - kvality materiálů - spojování materiálů - uměřenost kombinací. Plocha - tvar - objem - negativní a pozitivní modelace. Textura - výtvarný rytmus - chaos a řád. Znak - symbol - vzájemné vztahy dvou a více prvků.
Teorie: Tvorba na principu tvarování a konstruování. Poznávání řeči materiálu - jeho výtvarných a výrazových možností. Pochopení vlastností plochy, plasticity a prostorových vztahů. Seznámení s tvorbou sochařů 20. století. Postupný posun od zvládání jednotlivostí po alternativní způsob uvažování.
Praxe:
Výtvarný problém: Variace na vlastnosti základního tvárného materiálu. Pojetí práce: Ověřování vlastnosí papíru, možnosti zásahů, které používá technika měkkého tvarování papíru, rozpracování nosného motivu. Domácí práce: Vzorník různých druhů papíru.
materiálové kontrasty Výtvarný problém: Haptické hry s materiálem, asociační slova, přiřazování kontrastních materiálů. Pojetí práce: Navázání dotykového kontaktu, vnímání vlastních pocitů, vzorník materiálů, spojený s asociačními slovy. Výtvarný kontrast pro dotýkání. Domácí práce: Hračka pro slepého kamaráda - množství podnětů, soulad haptického zážitku a vizuální korektury.
Výtvarný problém: Role hmatu - plastické kontrasty, kombinace vizuálního a haptického pojetí. Pojetí práce: Taktilní báseň, vytváření různých povrchů s využitím libovolných výtvarných prostředků. Domácí práce: Vyjádření přírodního děje pomocí deklasovaných materiálů.
Výtvarný problém: Komponování na dané formáty. Pojetí práce: Serie kompozic - optimální využití různých druhů papíru. Domácí práce: Linie v prostoru - experimentace s různými druhy materiálů (linie drátu, niti, hrany papíru, plechu)
Výtvarný problém: Vyjádření lokální atmosféry - Povrch neznámé planety, povrch Měsíce. Pojetí práce: Kašírovaný relief na pevné podložce, spojení s jinými výtvarnými technikami. Domácí práce: Ikarovo křídlo - kombinace papíru a jiných materiálů.
Výtvarný problém: Vzájemná výtvarná komunikace. Pojetí práce: Reliefní řešení plochy - postupné přikládání a vyvažování ploch a hmot papírů, využití různých přírodních tónů papíru, měkkých i tvrdých textur, využívání velkých a malých ploch i shluků Domácí práce: Výtvarný dokument místa.
Výtvarný problém: Metody práce v technice stříhaného papíru. Pojetí úkolu: Variace pro skládaný a nastřihovaný papír. Domácí práce: Pohádková postava - vytváření ploch s různým výtvarným rytmem ze stříhaných prvků. Princip nařezávání, ohýbání a skládání papíru.
Výtvarný problém: Stříhaná plastika - spojení měkkého a tvrdého tvaru. Pojetí práce: Vyklenutý tvar doplněný plastickými prvky, vhodná stylizace; využít stříhaných nebo mačkaných forem. Domácí práce: Kontrast konstrukce a destrukce materiálu - papír.
Výtvarný problém: Využití měkkých a tvrdých tvarů s důrazem na výrazové vyznění celku. Pojetí práce: Plastická modelace masky ze stříhaného papíru, vhodné doplnění kresbou. Domácí práce: Rukavice - proměna předmětů - dva výtvarné objekty.
Výtvarný problém: Modelování konkrétního prostorového objektu. Pojetí úkolu: Kašírovaná plastika figury v životní velikosti, volné přetváření reality (možné i použití jiných materiálů). Domácí práce: Výtvarný dokument času.
Výtvarný problém: Prostorový znak. Pojetí práce: Optimální spojení několika stejných krabiček, řešení variant v náročnějším klíči - 3 a 3 prvky různých tvarů a proporcí, 1 + 5 prvků, kompozice do rohu, červený relief, výška a stabilita atd. Domácí práce: Variace na proměny PET-lahví.
Výtvarný problém: Kompozice s převažujícím prvkem jednoho typu. Pojetí práce: Hromadění a řád jako dvojí pojetí objektu, spojení výtvarného vtipu a prostorového cítění - jeden velký a množství stejných malých prvků, kompozice z mnoha stejných prvků nebo ze stejného počtu více různých prvků atd. Domácí práce: Znaková abeceda ze dvou až tří stejných krabiček, variace na zvolený klíč.
Výtvarný problém: Destrukce jako výrazový prostředek. Pojetí práce: Představa o kypění hmoty - využití různých materiálů, např. kůží, vaty, alobalu, motouzů, špejlí atd. Požadavky k zápočtu: Ročníková práce: Tvář, výtvarná parafráze - ověření skulptivního postupu z porobetonové tvárnice; volba pojetí závislá na přístupu studenta. Domácí práce posluchačů: Volnější parafráze výtvarných problémů, rozšíření přístupů mimo základní pole výuky, plynulá návaznost úloh z hodiny na hodinu. Deník, v němž studenti hledají vazbu mezi jednotlivými úkoly a současným výtvarným uměním.
Forma zkoušky: Ústní. Požadavky ke zkoušce: Obhajoba samostatné práce studentů: a. Volná parafráze portrétu, realizace v porobetonu. b. Vyhledávání paralel mezi jednotlivými kroky tohoto výukového programu a různých poloh výtvarného umění.
|