SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Physical Culture Theory - O07320023
Title: Teorie tělesné kultury
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok1
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc.
Classification: Sport and Physical Education > General Subjects
Annotation -
Last update: Erudio ()
Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies.
Literature - Czech
Last update: HAJKOVAJ (15.09.2005)

Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000

Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK,1993

Kőssl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. I., II., III. Praha: UK, 1994.

Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000.

Teplý,Z. Zdraví, zdatnost, pohybová režim. Praha: ASPV, 1995.

Hájek, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2001.

Hogenová,A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001.

Hrabinec,J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003, str. 56-62.

Syllabus - Czech
Last update: HAJKOVAJ (15.09.2005)

Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele MŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Vývoj vybraných didaktických systémů TV ve starověku, středověku a novověku. Místo pohybu v životě jedince i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Ontogeneze motoriky v předškolním a mladším školním věku. Hypokineze a její důsledky. Zdravotně orientovaná zdatnost. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo. Motorické schopnosti a dovednosti a jejich testování. Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace a jejich funkce. Pohybová rekreace dětí. Zápočtové požadavky - volba a zpracování problému z oblasti tělesné kultury dle vlastní schválené volby, s vazbou na příslušný věkový stupeň, test ze znalosti základních pojmů a jejich souvislostí.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html