SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Initiation to SpecEd and Its History II - O06318027
Title: Vstupní kurz a dějiny SPPG II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (98)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: VKDS
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Is pre-requisite for: O06318030, O06318031, O06318032, OSOZ0PSP, O06318034, O06318035, O06318050, O06318033
Annotation -
Last update: Erudio ()
Relations betwen handicapped people and society - historical transformation their relations, Anthropological aspect of position handicapped people in society. History of theories of special pedagogy. Part of prominence personalities in development of special pedagogy.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()

Titzl.B. Postižený člověk ve společnosti.

Monatová, L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Paido, Brno, 2000.

Solar,S.: Geschichte der Sonderpadagogik. Koln 1983

Cohen,A,Cohen,L.: Special educational needs in the ordinary school

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (11.04.2005)
Cíl kurzu:
prohloubení úvodu do speciální pedagogiky a jejích dějin v kontextu domácí tradice i evropských souvislostí.

Obsah kurzu:
reflexe vztahu společnosti k handicapovým: promítnutí do mytologie, filosofie i organizace společnosti.

Problém výskytu, přežití a lidské existence handicapovaných.

Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče.

speciálně pedagogické aspekty v pedagogice J. A. Komenského.

Otázky výchovy a vzdělávání slabomyslných: os prvních pokusů K. S. Amerlinga ke K. Herfortovi.

Mládež ohrožená a delikventní: inspirační zdroj u H. H. Pestalozzi a jeho odraz v české etopedii.

Vývoj rozporných přístupů ke vzdělávání sluchově postižených.

Výchova a vzdělávání zrakově postižených: probojování smyslu jejich vzdělávání a vývoj písma pro nevidomé.

Výchova a vzdělávání tělesně postižených: souvislosti sociální a medicínské, naše domácí priority v této oblasti.

Konstituování a vývoj ústavní péče a školského systému ve výchově a vzdělávání handicapovaných.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html