Your browser does not support JavaScript, or its support is disabled. Some features may not be available.
Technique of Cognitive Stimulation - O06313055
Title:
Technika kognitivní stimulace
Guaranteed by:
Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty:
Faculty of Education
Actual:
from 2010
Semester:
winter
E-Credits:
2
Examination process:
winter s.:
Hours per week, examination:
winter s.:0/2, C [HT]
Capacity:
unknown / unknown (unknown)
Min. number of students:
unlimited
4EU+:
no
Virtual mobility / capacity:
no
State of the course:
not taught
Language:
Czech
Teaching methods:
full-time
Teaching methods:
full-time
Explanation:
Rok4
Old code:
TKOS
Note:
course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Annotation -
--- Czech English
Technique of cognitive stimulation
Key words: Reuven Feuerstein, Instrumental enrichment, intelligence, cognitive functions, structural cognitive modification, mediated interaction, mediation of competence feeling, teacher engagement, input, elaboration, output, cognitive map, parameters of cognitive level evaluation, educational dilemma, Learning Potential Assessment Device
Last update: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2009)
Kurs techniky kognitivní stimulace se zaměřuje na téma systematické výuky dovedností myslet a učit se. Jeho cílem je orientovat studenta v teoretických východiscích myšlenky výuky dovedností myslet a nabídnout inspiraci pro jejich praktické využití.
Obsah kursu tvoří dvě tématické části:
1. téma teoretických východisek výuky dovedností myslet
2. téma praktických aplikací principů výuky myšlení v praxi
Last update: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2009)
Studijní literatura:
Málková, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga Praha 2008.
Seidlová Málková, G. Zprostředkované učení. Portál Praha 2009.
Feuerstein, R., Rand, Y., Hoffman, M. B., Miller R.: Instrumental Enrichment and Intervention Program for
Cognitive Modifiability, Scott, Foresman, Glenview, Illinois, b.v. 1980.
Syllabus -
--- Czech English
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (19.09.2005)
Content of the course
Theoretical part:
Concept of intelligence. Assessment of intelligence - possibilities and
problems
Structural Cognitive Modifiability
Assessment of Learning Potential - inventory of cognitive functions
Deficity of cognitive functions on the input, elaboration and output level.
Mediated Learning Experience: mediated interaction, intentionality and reciprocity,
mediation of meaning, regulation and control of behavior
Cognitive map
Assessment of cognitive deficities
Program Instrumental Enrichment
Practical part:
Introduction in four Instruments: Organisation of dots, Space orientation I,
Comparison and Analytical perception
Last update: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2009)
Struktura kursu v tématech:
1. Blok teoretických východisek
Co jsou to dovednosti myslet
Jak rozumíme lidskému intelektu v pojmovém rámci dovedností myslet
Formy systematické výuky myšlení
Programy pro rozvoj dovedností myslet
2. Blok praktických aplikací
Feuersteinovo instrumentální obohacování