SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educatio of people with visual handicap - O05318315
Title: Tyflopedie
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: TYFL
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Pre-requisite : O05318608
Annotation -
Last update: Erudio ()
Children and Young People with Multiple Disabilities and Visual Impairment (MDVI); Working with families, Development of Early Communication, Functional Vision Assessment, Daily living skills, training, Curriculum Issues.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()

Mason, H. McCall, S.: Visual Impairment. David Fulton Publishers, London 1997.

Vítková, M.(ed.): Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Paido, Brno 1999.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (11.04.2005)
Cíl kurzu:
Hlubší vhled do problematiky speciálně pedagogické péče a podpory života jedince se zrakovým postižením

Obsah kurzu:
Zaměření dle vybrané věkové kategorie, Péče o zrakově postižené od rané péče po gerontolologickou spec. ped. péči

Výběr speciálních metodik kompenzace a reedukace zraku,

Problematika kombinovaných vad (MDVI), kognitivní procesy při naučeném zrakovém vnímání a při obtížích jejich zpracovávání z důvodů mentální retardace, diagnostika, komunikace, výchovné a výukové strategie, práce s rodinou, možné instituce a péče v nich, legislativa.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html