SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Visual Impairment - O05318033
Title: Spec. pedag. znevýh. člověka se zrakovým postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (998)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: ČLZP
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Pre-requisite : OSOZ1SP
Is pre-requisite for: OSOZ2SP
Annotation -
Last update: Erudio ()
Individual and Visual Impairment; visual defects, etiology, assessment, special education support in the Czech Republic.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()

Jesenský, J.: Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha, Karolinum 1995.

Květoňová-Švecová, L.: Oftalmopedie. Brno, Paido 2000.

Scholl, G.T.(ed.): Foundations of Education for Blind and Visually Handicapped Children and Youth. American Foundation for the Blind, INC. New York 1886.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (07.03.2005)

Cíl kurzu: Uvedení do problematiky specifik života člověka se zrakovým postižením, vymezení jeho potřeb a speciálně pedagogická podpora

Obsah kurzu: Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností a zrakový handicap, Zrakové vady - typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit, Výskyt a etiologie vad, Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, spec. mateřská škola, SPC, Integrace v rámci předškolní výchovy, speciální základní škola pro zarkově postižené, speciální třídy, SPC v rámci integrovaného vzdělávání, středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, technická pomoc, Tyfloservis, Rehabilitační a rekvalifikační středisko, oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. informační deficit při chybění vizuálních informací.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html