SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education of People with Behavior Disorders - O05318032
Title: Spec. pedag. znevýh. člověka s poruchami chování
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (998)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: K032
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Pre-requisite : OSOZ1SP
Is pre-requisite for: OSOZ2SP
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (09.11.2005)
Základní kategorie, diagnostika, členění poruch chování, převýchovný proces, metody převýchovy, resocializační, terapeutické a korektivní metody, systém zařízení, prevence, poradenství, možnosti zacházení
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (09.11.2005)

Procházková, m.: Nové aspekty v přístupech k jedincům s poruchami chování. In Vítková, Integrativní speciální pedagogika. Paido, Brno 1998.

Zákon č. 109/2002 Sb. a novela tohoto zákona

Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup I.a II. Úřad vlády, 2003.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (07.03.2005)

Cíl kurzu: základní orientace v problematice poruch chování

Obsah kurzu:

Poruchy chování z hlediska etiologického, institucionálního, historického

Teze: ##Poruchy chování z hlediska speciálně pedagogického # vymezení základních pojmů

# klasifikace poruch chování

## Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti # psychická deprivace # chronická frustrace, konfliktní a stresové situace # patogenní komunikační techniky

## Etiologie poruch chování # multifaktoriální pojetí # teorie zdůrazňující vliv vnitřních predisponujících činitelů # teorie zdůrazňující vliv vnějších činitelů

## Vliv rodinné konstelace na vliv poruch chování # struktura a funkce rodiny #rodina problémová, dysfunkční a afunkční # extrémní výchovné postoje - jejich důsledky

## Náhradní výchova a její alternativy # dětské domovy # pěstounská péče # osvojení # opatrovnictví # SOS vesničky

## Systém výchovných zařízení, jejich organizace a funkce # dětské domovy # diagnostické ústavy # výchovné ústavy # léčebná výchovná oddělení

## Základní principy krátkodobé ambulantní péče # K centra, střediska # krizová centra # Střediska pro mládež # Etopedická centra

## Osobnost delikventního jedince # biologické aspekty osobnosti # poruchy socializačního procesu # subjektivní podmínky delikventního jednání

## Významné osobnosti v převýchovném procesu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html