SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Learning Disorders - O05313029
Title: Poruchy učení*
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: O04313029
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Interchangeability : O04313029
Is interchangeable with: O04313029
Annotation - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Cílem kurzu je seznámení studentů - speciálních pedagogů (učitelů, obor) s problematikou specifických poruch učení, získání základních dovedností (diagnostických, intervenčních, terapeutických). Přednášky pokrývají základní teoretické aspekty problematiky, semináře, ve kterých se vyžaduje aktivní účast studentů prostřednictvím seminární práce (skupinové zpracování), budou zaměřeny na konkrétní praktické aspekty (pomůcky, nápravné přístupy, rozbor materiálů aj.)
Literature - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

Kucharská, A. - Lepová, R. - Slavíková, I. (red.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1994. Praha, IPPP ČR 1994.

Kucharská, A. (red.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1995. Praha, nakladatelství ?DYS? 1995.

Kucharská, A. (red.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, l998/99. Praha, Portál 1997, 1998, 1999, 2000.

Kucharská, A. - Chalupová, E. (eds.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005. Praha, IPPP ČR 2006.

Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H 1995.

Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.

Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál l997

Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 1994.

Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál 2001.

Žáčková, H. - Jucovičová, D.: Příručky pro rodiče, učitele. Praha, H+H.

Syllabus - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

. Vznik a vývoj problematiky specifických poruch učení, vývoj teorií o příčinách a mechanismech při vzniku SPU.

2. Definice poruch učení, klinický obraz jednotlivých poruch, etiologie, dopady na osobnost žáka, sekundární psychosociální problémy.

3. Vývojové poruchy v předškolním a školním věku, možnosti prevence, diagnostiky a intervence, "riziko dyslexie".

4. Pedagogicko-psychologická diagnostika specifických poruch učení, diagnostická kritéria.

5. Systém péče o děti s poruchami učení, problematika integrace, právní předpisy, individuální vzdělávací program.

6. Nápravné metody a techniky, pomůcky, počítačové programy pro nápravu poruch učení, nové přístupy k terapii.

7. Specifické poruchy učení na střední škole, integrace na SŠ, průběh vzdělávání, maturity.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html