SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics in Psychological Diagnostics I - O05313021
Title: Základy psychologické diagnostiky I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: O04313021
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Interchangeability : O04313021
Is pre-requisite for: O05313022
Annotation - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Cílem kurzu je seznámení posluchačů (speciální pedagogogé - učitelství, obor) s hlavními zásadami a principy psychologické diagnostiky, s diagnostickými metodami a konkrétními technikami. Důraz bude dáván na ty, které se využívají v pedagogicko-psychologickém poradenství, zejména na ty, které tvoří základ pedagogicko-psychologického vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, tedy u dětí od předškolního do staršího školního věku. Speciální pedagogové mohou na této diagnostice participovat - svými podněty pro realizaci vyšetření, ev. přímo na diagnostickém procesu (tj. speciální pedagogové v PPP), tyto informace proto potřebují.
Literature - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

Studijní literatura:

Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H+H 1993.

Janoušek, J.: Metody sociální psychologie. Praha, SPN 1986.

Hadj Moussová, Z.; Duplinský, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

Hrabal, V st. - Hrabal, V. ml.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002.

Maršálová, L.: Metodologické základy psychologického výskumu. Bratislava, Psychodiagnostika l978.

Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991

Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990.

Svoboda, M.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 2000.

Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001.

Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980.

Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991.

Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK Karolinum 2005.

Syllabus -
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (19.09.2005)
The aim of the course:
Acquisition of general concepts about psychological diagnostics

The content of the course:
?Subject of psychological diagnostics: the concept of diagnostics, the aim of the psychological diagnostics

?Elaboration of the datas (quantity and quality analysis), objective and subjective datas

?Use of psychodiagnostics in practice

?Psychological examination, stages of diagnostic process

?Psychodiagnostic methods: clinical (observation, interview, analysis of products) tests (tests of general and special abilities, personaltity tests)

?Principals of diagnostics in different ages

?Specialities of the psychological diagnostics for specific develpomental deviations and disabilities

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html