The course aims to develop students´ abilities to design and run classes for pupils with special needs. The course programme is based on the notion of reflective teaching and aims to generalization of knowledge gained during complete programme of study.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.07.2008)
Anotace:
Srovnávací přístupy k obsahům současného umění a výtvarné výchovy s ohledem na děti se speciálními potřebami.
Aim of the course -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)
Aim is to put art education in wider context - contemporary art, historical, sociological, institutional and so on. Further developement of portfolio for final state exam.
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)
Cíl výuky: Reflexe obsahů současné výtvarné výchovy, umění, jeho historie a širších kontextů (autor, učitel/učitelka, galerie/škola, žák/klient, galerijní pedagogika, pedagogický konstruktivismus, artefiletika). Prezentace a reflexe konkrétní tematizace a vlastních návrhů modelů výuky ve výtvarné výchově pro žáky se speciálními potřebami. Kontextualizace vzhledem k otázkám SZZK.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2009)
Case, C., Dalley, T., (eds.) (1995) Working with Children in Art Therapy. Tavistock/Routledge, London anad New York. ISBN 0- 415-01738-6. Česká verze Portál, Praha.
Fulková, M., Novotná, M. (1999) Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ, Fortuna Praha.
Fulková, M. a kol. (1997) Výtvarná výchova pro 8.. a 9. roč. ZŠ, Fortuna Praha
Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.
Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia
Greenberg, K. 2000). Avantgarda a kýč. In Labyrint, č. 7-8, 2000
Hall, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998
Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host
Kulka, J. (1991). Psychologie umění. SNP, Praha
Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Nakl. Karolinum, Univerzita Karlova, Praha.
Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.
Šicková- Fabrici, J. (2002) Základy arteterapie. Nakl. Portál, Praha ISBN 80-7178-616-0
Zhoř, I. (1991) Proměny soudobého výtvarného umění. SPN, Praha
Řada autorů Šamšula a kol. Průvodce výtvarným uměním, Nakl. Práce Praha
Řada Cikánová, K. Kreslete si s námi, Malujte si s námi atd.
Řada Roeselová, V. Výtvarné projekty a řady, Námět ve výtvarné výchově, Techniky ve výtvarné výchově, Linie, barva, tvar. Nakl Sarah, Praha
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)
Case, C., Dalley, T., (eds.) (1995) Working with Children in Art Therapy. Tavistock/Routledge, London anad New York. ISBN 0- 415-01738-6. Česká verze Portál, Praha.
Fulková, M., Novotná, M. (1999) Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ, Fortuna Praha.
Fulková, M. a kol. (1997) Výtvarná výchova pro 8.. a 9. roč. ZŠ, Fortuna Praha
Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.
Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia
Greenberg, K. 2000). Avantgarda a kýč. In Labyrint, č. 7-8, 2000
Hall, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998
Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host
Kulka, J. (1991). Psychologie umění. SNP, Praha
Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Nakl. Karolinum, Univerzita Karlova, Praha.
Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.
Šicková- Fabrici, J. (2002) Základy arteterapie. Nakl. Portál, Praha ISBN 80-7178-616-0
Zhoř, I. (1991) Proměny soudobého výtvarného umění. SPN, Praha
Řada autorů Šamšula a kol. Průvodce výtvarným uměním, Nakl. Práce Praha
Řada Cikánová, K. Kreslete si s námi, Malujte si s námi atd.
Řada Roeselová, V. Výtvarné projekty a řady, Námět ve výtvarné výchově, Techniky ve výtvarné výchově, Linie, barva, tvar. Nakl Sarah, Praha
Requirements to the exam -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)
Presentation of portfolio, test
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)
Požadavky k zápočtu: Prezentace portfolia, splnění testu
Experience and reflections in art educational process. Artetherapy and artefiletics as contexts for art education. Working with educational motiv and ist coceptualisation. Teacher - pupil relations. Discoursive space of art institutions. Cultural and multicultural contexts, contemporary art and its sociological and philosophical base. Postmodern ethics and esthetics.
Practice:
presentation, reflective diaries, portfolio for final state exam.
Teorie: Hledání možností dialogu a vyjádření ve znakových systémech, kontextualizace a vytváření významu vizuálního vyjádření. Institucionální rámce VV a diskursivní pozice předmětu. Umění, kultura, sociální prostor. Prožitková a reflektivní rovina speciální výtvarné výchovy, reflektivní kompetence učitele VV. Arteterapie a artefiletika jako kontexty při vytváření tematizací ve výtvarné výchově, práce s námětem a jeho konceptualizace, psychosociální role učitele, učitel a žáci v diskursivním prostoru institucí. Kulturní a multikulturní rámec, kontexty současného výtvarného umění, sociologie a filosofie, postmoderní etika - sociální pouto a etika péče.
Praxe: Vytváření prezentace, reflexivních deníků, průřezového portfolia pro SZZK.