SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Art Education IV - O04321296
Title: Speciální výtvarná výchova IV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: SPVV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Linda Arbanová, Ph.D.
Classification: Arts > Fine Arts
Pre-requisite : O04321295
Annotation -
Last update: Dagmar Bakaiová (30.08.2005)
The course aims to develop students´ abilities to design and run classes for pupils with special needs. The course programme is based on the notion of reflective teaching and aims to generalization of knowledge gained during complete programme of study.
Aim of the course -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)

Aim is to put art education in wider context - contemporary art, historical, sociological, institutional and so on. Further developement of portfolio for final state exam.

Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2009)

Case, C., Dalley, T., (eds.) (1995) Working with Children in Art Therapy. Tavistock/Routledge, London anad New York. ISBN 0- 415-01738-6. Česká verze Portál, Praha.

Fulková, M., Novotná, M. (1999) Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ, Fortuna Praha.

Fulková, M. a kol. (1997) Výtvarná výchova pro 8.. a 9. roč. ZŠ, Fortuna Praha

Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.

Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia

Greenberg, K. 2000). Avantgarda a kýč. In Labyrint, č. 7-8, 2000

Hall, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998

Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host

Kulka, J. (1991). Psychologie umění. SNP, Praha

Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6

Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Nakl. Karolinum, Univerzita Karlova, Praha.

Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.

Šicková- Fabrici, J. (2002) Základy arteterapie. Nakl. Portál, Praha ISBN 80-7178-616-0

Zhoř, I. (1991) Proměny soudobého výtvarného umění. SPN, Praha

Řada autorů Šamšula a kol. Průvodce výtvarným uměním, Nakl. Práce Praha

Řada Cikánová, K. Kreslete si s námi, Malujte si s námi atd.

Řada Roeselová, V. Výtvarné projekty a řady, Námět ve výtvarné výchově, Techniky ve výtvarné výchově, Linie, barva, tvar. Nakl Sarah, Praha

Requirements to the exam -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)

Presentation of portfolio, test

Syllabus -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2009)

Key words:

Artetherapy, artefiletics, culture, visual culture, sign, symbol, meaning, art education, school, institutions, contextual teaching

Theory:

Experience and reflections in art educational process. Artetherapy and artefiletics as contexts for art education. Working with educational motiv and ist coceptualisation. Teacher - pupil relations. Discoursive space of art institutions. Cultural and multicultural contexts, contemporary art and its sociological and philosophical base. Postmodern ethics and esthetics.

Practice:

presentation, reflective diaries, portfolio for final state exam.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html