SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education IV - O04321112
Title: Výtvarná výchova IV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: VÝVÝ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
PhDr. Jana Skarlantová
Classification: Arts > Fine Arts
Pre-requisite : O04321111
Is pre-requisite for: O04321293
Annotation
Last update: Dagmar Bakaiová (30.08.2005)
Art Education IV The course aims to develop students´ abilities for understanding artistic expression and visual reality in the cultural contexts, from a didactics of art education perpective. Students improve their knowledge of artistic techniques and different methodical approaches towards artistic expression in educationa contexts. An introduction to history of visual culture and visual arts is a basic part of the course.
Syllabus - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2008)
Cíl výuky: Završení poznatků z výtvar. vyjadřování plošného a prostorového ve vlastním výtvarném projektu s využitím pro speciální pedagogiku. Spojování praktických poznatků s didaktikou oboru Vv a SpPg. Vytvoření projektu.
Obsah: Studium různých koncepcí výtvarné didaktiky jako východisko pro vlastní výtvarný projekt. Sestavení metodických řad (vhodná motivace pro děti různého věku a postižení). Vytvoření projektu podle vlastního návrhu ( příprava a zpracování didaktického i výtvarného materiálu se zaměřením na určitý typ postižení).

Textil a možnosti jeho využití pro práci s postiženými dětmi. Dekorování textilu malbou, šablonami, tiskátky. Nové možnosti dekorování ( technika odbarvení-Savo, sypaná batika apod.).Pochopení vztahů mezi současnou uměleckou tvorbou a koncepcemi výtvarné výchovy.

Pochopení základních vývojových tendencí dějin umění

Klíčová slova:metodická řada, výtvarný projekt, akční tvorba,symbol, znak, design, vizuální kultura společnosti.

Teorie: Vztah mezi volnou výtvarnou tvorbou a výtvarnou pedagogikou, různé koncepce didaktiky výtvarné výchovy. Význam artefiletiky pro pochopení identity dítěte.

Výtvarný projekt jako integrující prostředek estetické výchovy (mezipředmětové vazby: výtvarná, literární, dramatická a pohybová výchova).

Vybrané směry a postavy současného výtvarného umění - v návaznosti na problematiku projektu a akční tvorby .

Praxe: Aplikace poznatků z vlastní výtvarné tvorby do vlastního projektu.Návrh projektu, rozpracovní jednotlivých fází realizace a vlastní výtvarná realizace 1 -2 metodických řad. Textil a různé způsoby jeho dekorování vzhledem k účelu předmětu.(pásový dekor, plošný dekor). Stylizace motivů, práce se šablonou, tiskátky. Nové techniky dekorování a jejich využití ve vlastním návrhu (podle charakteru textilie)

Požadavky k zápočtu:
Vytvoření drobného užitného předmětu z textilie (např.prostírání, šálka, šátek , taška) a jeho dekorativní řešení zvolenou technikou.

Požadavky ke zkoušce:
Veřejná obhajoba individuálního výtvarného projektu zaměřeného na děti s určitým postižením.Dokumentace přípravy. Předložení 2 metodických řad realizovaných ve výtvar. materiálu ( podle možnosti i částečně vyzkoušené v praxi).

Základní studijní literatura:
Bláha,J.,Šamšula,P. Průvodce výtvarným uměním III. Praha:Práce.1996

Šamšula,P.,Hirschlová,J. Průvodce výtvarným uměním IV.. Praha:Práce.1994

Roeselová,V., Námět ve výtvarné výchově.Praha:Sarah, 1995.

Roeselová,V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha:Sarah, 1996.

Skarlantová,J.Vechová,M. Textilní výtvarné techniky.Plzeň: Fraus.2005

Slavík,J.Slavíková,Vl.,Hazuková,H.; Výtvarné čarování. Praha: UK-PedF. 2000

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html