SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education II - O04321110
Title: Výtvarná výchova II
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: VÝVÝ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. ak. mal. Miluše Mikušová
doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Classification: Arts > Fine Arts
Pre-requisite : O04321109
Is pre-requisite for: O04321111
Annotation -
Last update: Dagmar Bakaiová (30.08.2005)
Art Education II The course aims to develop students´ abilities of a creative artistic expression and its reflection in the context of aesthetics and theories of art. Students improve their knowledge of artistic techniques and different approaches towards artistic expression in educational contexts. An introduction to development of visual culture and history of visual arts is a basic part of the course.
Literature - Czech
Last update: Dagmar Bakaiová (17.02.2006)
Základní studijní literatura:
CIKÁNOVÁ, K.; Kreslete s námi. Praha:Aventinum 1992.

CIKÁNOVÁ, K.; Malujte si s námi. Praha: Aventinum 1993.

ROESELOVÁ, V.; Techniky ve výtvarné výchově. 1. vyd.Praha:Sarah, 1996.

SLAVÍ´K, SLAVÍKOVÁ, HAZUKOVAˇ; Výtvarné čarování. Praha: UK, 2000

ADAMEC, J.; ŠAMŠULA,P.; Průvodce výtvarným uměním I.a II. 1. vyd. Praha: Práce 1995.

SKARLANTOVÁ-SLAVÍK; Estetická výchovaI. Praha:Sciencia media, 2001(kapitoly 1-3)

Syllabus - Czech
Last update: Dagmar Bakaiová (17.02.2006)

čCíl výuky: Hledat výrazové možnosti kresby, malby, kombinovaných technik, prostorové tvorby jako prostředků sebvyjádření a komunikace. Experimentální tvůrčí práce plošné i prostorové a jejich využití pro speciální pedagogiku. Ověření vlastních výrazových a empatických schopností, zobrazení vnitřního světa pomocí výtvarných výrazových prostředků.

Obsah:Výrazové možnosti linie a barvy a jejich využití pro artefiletickou praxi. (kombinace výtvarných prostředků s hudbou, literaturou, pohybovým a dramat. výrazem).Výtvarné využití dostupných materiálů, jejich zpracování a využití v prostorové tvorbě (papír, textilie, plasty, přírodniny).

Klíčová slova:, artefiletická praxe, metodická řada, vizuální komunikace, expresivita, sebevyjádření, kompozice, konstrukce, organické a geometrické linie

Teorie: Vztah linie k nástroji - využití pro výtvarnou činnost dětí. Komunikace pomocí linií a barvy, - využití pro psychologii, (expesivita, gestická tvorba. ) Záznamy citového prožitku -

výtvar. Vyjádření zážitku z jiných druhů umění (poezie, hudba, tanec)

Vybrané kapitoly z dějin umění - v návaznosti na probíranou výtvar. problematiku.

Praxe:Experimentální studie na poznání a pochopení dalších možností práce s linií, barvou.

Např. gestická kresba a malba, , vyjádření jiného druhu umění výtvarnými prostrředky (hudba, pohyb, literatura)

Prostorové práce s dostupnými materiály (papír, textilie, plasty, přírodniny) a jejich využití pro rozvoj prostorového výtvarného myšlení.- využití pro praxi s různě postiženými dětmi.:

Etudy na studium kompozice a konstrukce ( využití pravidelného a nepravidelného rytmu, symetrie a asymetrie, pozitivního a negativního tvaru apod.).

Požadavky k zápočtu:
Aktivní experimentální výtvarná činnost (etudy) - vlastní výtvar. dokumentace postupů při jednotlivých úkolech a návaznost na výtvar. umění

1)vytvoření metodické řady za využití různých výtvarných technik (podle vlastníhonávrhu),

2)obhajoba této řady před skupinou - možnosti využití v atefiletické praxi

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html