.
The aim of subject is to motivate students and offer to them important knowledge for searching and verifying possibilities, how to use practically focused subjects for targets of primary education, mainly in the are of human and world of work, in education of pupils with specific education needs.
The target of this subject is to introduce students with problematic of special didactics with practical verifying of modeling example chosen methods, forms and expedients of teaching and create presumptions for getting needed competences for future teachers for learning each part of practically focused subjects on special schools.
Last update: VODAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2008)
Posláním předmětu je motivovat studenty a poskytnout jim potřebné informace k hledání a ověřování možností jak využít prakticky zaměřené předměty (PZP) pro plnění cílů základního vzdělávání, především v oblasti člověk a svět práce, při výchově a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou speciální didaktiky PZP, prakticky ověřit na modelových příkladech vybrané metody, formy a prostředky výuky a vytvořit předpoklady pro získání potřebných kompetencí budoucích učitelů pro výuku jednotlivým složkám prakticky zaměřených předmětů na speciálních školách.
Literature - Czech
Last update: VODAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2008)
MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha : UK, PedF, 1996.
PAŘÍZEK, V. Jak učit žáky myslet. Praha : UK-Karolinum, 2000.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
Silberman, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
SKALKOVÁ, J, Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 2 rozš. a aktual. vydání
VODÁKOVÁ, J., CETTLOVÁ, M., DYTRTOVÁ, R. a BERÁNEK, V. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha : UK, PedF, 2007. 2.opr.vyd.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), RVP ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením.
Vzdělávací programy ZŠ, NŠ, speciální školy a prakrické školy.
Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Battistová (21.09.2005)
Practically orientated subject as parts of basic education, it's classification in educational programs for basic schools and schools for pupils with specific education needs
Didactical methods, application in practically orientated subjects
Instruction ? preparing and verifying with working in seminars and with working with pupils
Activisation methods ? using practically orientated subjects, using didactical games
Evaluation of practically orientated subjects, practical activities as diagnostic of situation ? using for comparing and development motoric, creativity, exaction, persistence, social skills etc.
Last update: VODAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2008)
o Prakticky zaměřené předměty jako součást základního vzdělávání, jejich zařazení ve vzdělávacích programech základních škol a škol pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
o Didaktické metody, aplikace v PZP. Ukázky, procvičování vybraných metod při pracích s různými materiály, s rostlinami a při pracích v domácnosti.
o Instruktáž; příprava, a ověření při práci v semináři a při práci se žáky.
o Aktivizační metody; využití v PZP, problémová a projektová výuka, využití didaktických her.
o Hodnocení PZP, praktické činnosti jako diagnostická situace - využití pro posuzování a rozvoj jemné motoriky, tvořivosti, přesnosti, vytrvalosti, sociálních dovedností aj.