SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Technology Education - O02319421
Title: Metodika technické výchovy
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/3, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok5
Old code: METV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Classification: Teaching > Basics of Technology
Pre-requisite : O02319441
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Battistová (20.09.2005)
Subject Methodic of technical education follows past subjects both specialized and didactics. It introduces and leads students for effective projects educational process, which then must solve stand-alone. It learn to prepare, manage and evaluate it's running and situation, which leads from it. It is necessary to understand and has complex overview on the laws of educational process. The goal of subject is Methodic of technical education is to prepare students of teaching for their own stand-alone and creative work. The target is to build with students prerequisites for evolution their teachers skills, introduce them and learn them and create them in practice using preparing of teacher for tuition and leads students for understanding educational work in the technical subjects.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()

KŘENEK, M. aj. Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník základních škol. Elektrotechnika kolem nás. Praha : Fortuna, 1997.

MOŠNA, F. aj. Didaktika technické výchovy. Praha : Univerzita Karlova, 1992.

MOŠNA, F. aj. Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník základních škol. Práce s technickými materiály. Praha : Fortuna, 2001.

MOŠNA, F. aj. Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník základních škol. Provoz a údržba domácnosti. Praha : Fortuna, 1997.

MOŠNA, F. aj. Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník základních škol. Svět práce. Praha : Fortuna, 1997. ISBN 80-7168-470-8.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.

RYS, S. Hospitace v pedagogické praxi. Praha : SPN, 1988.

RYS, S. Příprava učitele na vyučování. Praha : SPN, 1979.

SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.

Vzdělávací program Základní škola. Praha : Fortuna, 1996.

Requirements to the exam - Czech
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
  • Klasifikovaný zápočet se skládá z části písemné ve formě testu a ústní obhajoby zápočtové práce.
  • Obhájení metodického zpracování zadaného tématu z oblasti vybraných tematických celků praktických činností na ZŠ.
  • Úspěšné vykonání znalostního testu v rozsahu výuky a studijních pramenů.
Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Battistová (20.09.2005)
  • methodical and material preparing for teaching
  • analysis of basic pedagogical documentation, time management
  • methodical approach and progression for solving experiments
  • methodical approach and progression for measurement and examination in electrotechnics

Course completion requirements - Czech
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
  • Aktivní práce v seminářích.
  • Předložení a úspěšné obhájení metodického zpracování zadaného tématu z oblasti vybraných tematických celků praktických činností na ZŠ.
  • Zpracování souboru technické dokumentace pro vybraná témata tematických celků.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html