|
|
|
||
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
|
|
||
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
Teaching social communication contributes to the oncoming teachers to thinking about both various verbal and nonverbal actions in the teaching process. through dealing with practical situations and conflicts in the social-communicative area . The subject teaches the students to process social perception gently and use nonverbal communication and pedagogical rhetoric deliberately in the course of teaching. The students are introduced to possible dealing with conflict situations/confrontation may arise with learners and show them the way to communicate with trouble-makers. |
|
||
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
ALTRICHTEROVÁ, B., NASTUNEAKOVÁ, M. Rétorika pro každého. Praha: ČVUT, 1997. ARISTOTELÉS Rétorika. Praha: Petr Rezek, 1999. BRAUN, R. Umění rétoriky. Praha: Portál, 2009. BRUNO, T., ADAMCZYK, G. Řeč těla - Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada Publishing, 2005. BRUNO, T., ADAMCZYK, G. Řeč těla - Přesvědčte svou mimikou, gesty a držením těla. Praha: Grada Publishing, 2007. DÉMOSTHENÉS Řeči na sněmu. Praha: Arista, 2002. EHRENBORG, J., MATTOCK, J. Přesvědčivé vystupování. Praha: Management Press, 1995. HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERKOVÁ, Š. Kapitoly z rétoriky. Praha: Univerzita Karlova, 1991. HERZER, K. Rétorika v zaměstnání. Praha: Grada, 2006. KLEIN, Z. Atlas sémantických gest. Praha: HZ Editio, 1998. KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Univerzita Karlova, 2004. KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře. Praha: Academia, 1998. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 1994. MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika - Manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing, 2002. PLATÓN Gorgias. Praha: Oikoymenh, 1992. PLATÓN Alkibiades I., II. Praha: Oikoymenh, 1996. PLATÓN Euthydémos. Oikoymenh, Praha 1992. QUINTILIANUS, M.F. Základy rétoriky. Praha: Odeon, 1985. ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha: Grada Publishing, 2003. ŠTEMBERKOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. THIEL, E. Řeč lidského těla. Bratislava: Plasma Service, 1993. VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. WAGE, J.L. Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. Praha: Management Press, 2000. WIEKE, T. Rétorika v praxi. Praha: Rebo, 2005. |
|
||
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
This subject is arranged in a couple of - hour sections setting in a classroom without desks. All the students/people involved are required to participate in the lessons actively. The optimal number of students range from 16 to 18 as the higher number of students does not provide the oportunity to experience various situation personally, which is one of the requirements of attendance at this subject. |
|
||
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
The requirements for receiving a classified credit: The attendance at the seminars 75% (with no regard to anybody being ill or not) - to read up the subject topics (they will be covered gradually in the course of the subject teaching, at the end of classes the students will be provided with the lecture notes regarding nonverbal communication and rhetoric |
|
||
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
- the essential social-communicative terminology - social perception - nonverbal communication in teacher’s practice - the basics of rhetoric for teachers, dialogue, the ways of dialogue - rhetoric - individual rhetoric utterance - the techniques/methods of acting
|