course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
1.Omezení výkladu:
- nedostatek zkušeností
- mládí
- politizování a ideologizace školství
- proměnlivé koncepce školství
- složitá hospodářská a společenská situace republiky a školství
- nízká prestiž učitelského povolání
2.Osobnost vedoucího pracovníka ve školství
- vědomí vlastních postojů a jejich proměn
- rozvíjení a vyhasínání vloh
- stupně působnosti vedoucího pracovníka
- analýza vlastních předpokladů pro kariéru vedoucího pracovníka
- touha po prestiži
- touha po moci
- schopnost manipulace lidmi
- schopnost vcítění se do jiných lidí
- schopnost chladnokrevného hodnocení
- schopnost komunikace
- schopnost spolupráce
- schopnost plánování
3.Škola jako organizace
- specifika populace školy
- žáci
- učitel
- neučitelský personál
- rodiče
- specifika cílů školy
- výchova
- vzdělávání
- další cíle školy ( výroba, působení na rodiče, působení na obec a pod. )
- relativní odtrženost školy od ekonomického a společenského dění
- rychlý tělesný, inteligenční a citový vývoj populace žáků v čase a rozdíly spojené s věkem, inteligencí a společenským zařazením
- specifika řízení učitelů ( dobře učí pouze spokojený člověk )
4.Formální organizace školy
- úloha ředitele a jeho všeobecná zodpovědnost
- úloha zástupců
- předmětové komise
- přidělování specifických zodpovědností
- ekonomický úsek
- kuchyň a jídelna
- školník
- zdravotnické služby
- poradensko-psychologické služby
- pedagogická rada
- sdružení rodičů a přátel školy
- nadace
- smluvně spolupracující instituce
5.Škola jako součást školství a společnost
- ministerstvo školství
- spolurozhodující ministerstva ( především vnitra, zdravotnictví, obrany )
- školské úřady a komise
- místní zastupitelstva
- jiné pedagogické instituce
- nakladatelství s učebnicovým programem
- instituce využitelné pro práci školy ( knihovny, muzea, divadla, kina a j. )
- firmy využitelné pro práci školy
6.Rozpočet školy
- pravidla přidělování financí do rozpočtu
- vnitřní struktura rozpočtu
- motivační složky rozpočtu
- cesty zvyšování rozpočtu
7.Personalistika školy
- stanovení potřeby učitelů a dalších pracovníků
- vyhledávání kandidátů k přijetí
- přijímání pracovníků
- motivování pracovníků
- hodnocení pracovníků
- udržování pracovních a mezilidských vztahů v rámci školy
- odměňování pracovníků
- trestání pracovníků
- další vzdělávání pracovníků
8.Nestátní školství
- typy nestátních škol
- soukromé školy
- církevní školy
- spolkové? školy
- podnikové školy
- specifika práce nestátních škol
- vztah ke státnímu školství
- vztah k jednotným principům vzdělávání a výchovy
- financování soukromých škol
- státní příspěvky
- platby rodičů ( žáků )
- příspěvky institucí, firem a jednotlivců
9. Legislativa
- obecná problematika a pojmy
- zákon
- právo
- ústava
- předpis
- právní zodpovědnost
- nadnárodní právní normy
- legislativa EU
- mezinárodní soudy ( Brusel, Strassbourg)
- materiály OSN
- zákoníky
- občanský
- obchodní
- trestní
- školní zákony předpisy a směrnice nižších úrovní
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
BACÍK,F.,KALOUS,J. ,SVOBODA,J. A KOL. Kapitoly ze školského managementu. Praha : PedF UK, 1998.
EGER, L. A KOL. Efektivní školský management. Plzeň : Vydavatelství ZČU 1998.