SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didacties of Literature II - O02304047
Title: Didaktika literatury II
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok3
Old code: DILI
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Hausenblas
Classification: Teaching > Bohemian Studies, Czech Studies
Pre-requisite : O02304031
Is pre-requisite for: O02304083
Annotation -
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (14.04.2005)
Principal seminar based on solving model situations and practical application of methods in literary education. The following optional seminars focus at specific problems of the didactics of literature.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (14.04.2005)

Z. Kožmín: Tvořivý sloh, Praha 1995

E. Machková: Základy dramatické výchovy, Praha 1980

Časopisy Český jazyk a literatura a Čtenář

Syllabus - Czech
Last update: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2007)

Charakteristika kurzu:
Pokusíme se vyjasnit a vymezit u několika reprezentativních zjevů české literatury (proudů, období,

autorů nebo děl) proč a čím by mohly stát žákům a studentům mezi 6. a 13. ročníkem vzdělávání (na 2. -

3. stupni škol) za to, aby se jimi zabývali. K jednotlivým zjevům promyslíme a připravíme postupy a

metody pro výuku tak, abychom udrželi zájem žáků a jejich aktivitu v učení a abychom obohatili jejich

čtenářství o prožitky, dovednosti, znalosti i pojmy.

K tomu bude třeba:
důkladně přečíst na každý ze seminářů příslušná literární díla a k nim i některá odborná pojednání - četba s

porozuměním a její písemná reflexe bude povinná

prostudovat, co nabízejí platné i chystané školské dokumenty (osnovy a RVP) a diskuse kolem nich -

obeznámenost bude kontrolována

řádně pochopit, co znamenají potřebné pojmy a termíny literárněvědné i údaje literárněhistorické -

pochopení pojmů a termínů ve vztahu k chápání literárního díla bude vyžadováno

vypracovat u každého ze zjevů svůj vlastní plán výuky a odevzdat ho písemně v semináři - odevzdání v

kvalitě odpovídající poznatkům ze semináře bude podmínkou zápočtu

prezentovat v semináři průběžně a soustavně své znalosti, zkušenosti a plány ostatními- pasivita bude

sankcionována náhradními úkoly

Práce v semináři (jako práce s dětmi ve třídě) bude silně kooperativní (aby pochopení smyslu díla vznikalo

společným úsilím) a zároveň individuální (aby si každý účastník odnesl své plány hodin konzultované s

kolegy).

Cíle kurzu:
Kurs má studentům pomoci, aby v jeho průběhu a po skončení mohli:

číst literární díla "školní četby" s pochopením pro zájem žáků

podle idejí a emocí v díle nabízených a podle jeho literárního významu konstruovat činnosti pro hodiny

literární výuky

vytvořit si zásobu plánů lekcí připravených k dotváření podle třídy žáků

získat zásobník aktivizačních metod a postupů pro výuku literatury

lépe chápat a pro výuku využívat přirozené procesy četby, porozumění a prožívání

sdílet s druhými své prožitky a myšlenky a využívat jich pro výstavbu lekcí

přiměřeně a smysluplně hodnotit procesy a činnosti v hodinách literatury

smysluplně a srozumitelně propojovat roli učitele čtenářů s rolí učitele kultury

Požadavky k udělení zápočtu:
aktivní přítomnost v seminářích - trvalé vyjadřování vlastního stanoviska, diskuse, zpracování zadaných

úloh, prezentace individuálně i skupinově vypracovaných materiálů,

četba a zpracování textů z krásné a odborné literatury v předepsaném rozsahu,

plány lekcí: zcela praktické, ale systémově podložené přípravy (příp. prezentace) vlastních lekcí zpracující

probíraná "témata literární výuky" podle přístupů poznaných v semináři.

Hledáme zájemce, kteří by si od října do půli listopadu 07 chtěli

vyměňovat emaily v angličtině s americkými studentkami/studenty

učitelství z Grand Valley University (Mi) o četbě dětských knih a o

rozvoji čtenářství, o čtenářských zvycích a případně o nedávné české

historii. Ozvěte se co nejdříve na hausen@ecn.cz . Více na

literárně-didaktickém webu O. Hausenblase.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html