SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didacties of Literature I - O02304031
Title: Didaktika literatury I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok3
Old code: DILI
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Hausenblas
Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Classification: Teaching > Bohemian Studies, Czech Studies
Pre-requisite : O02304021, O02304023
Is pre-requisite for: OSOZ003, O02303SOZ, O02304047
Annotation -
Last update: Erudio ()
Principal seminar based on solving model situations and practical application of methods in literary education. The following optional seminars focus at specific problems of the didactics of literature.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()

Z. Kožmín: Tvořivý sloh, Praha 1995

E. Machková: Základy dramatické výchovy, Praha 1980

Časopisy Český jazyk a literatura a Čtenář

Syllabus - Czech
Last update: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2007)

Stručný obsah kursu: V prvním didaktickém semestru musíme objevit způsoby, kterými se dá podporovat čtenářství u jednotlivce i třídy. Konkrétní postupy, které získávají žáka pro čtení, a s tím související vyjasňování toho, co sami považujete za čtenářství a jak je výchova ke čtenářství chápána v učebních dokumentech. Jak se se čtenářstvím zacházívá ve škole a co opravdu funguje? Metody si ověříme i na sobě.

Snažíme se vybudovat přístupy, které mohou zlepšit naše pojetí četby, literární historie a teorie, cílů vyučovacího předmětu tak, aby skuteční dnešní žáciy na základní i střední škole chtěli spolupracovat a číst. K tomu hledáme cesty k prohloubení zážitku i porozumění dílu a ke sdílení svého pochopení a prožitku s ostatními čtenáři. Práce v semináři (jako práce s dětmi ve třídě) bude kooperativní.

Požadavky k udělení zápočtu:
aktivní přítomnost v seminářích - trvalé vyjadřování vlastního stanoviska, diskuse, zpracování zadaných úloh z četby, prezentace skupinově vypracovaných materiálů,

četba pracovních textů z krásné a odborné literatury v předepsaném (nevelkém) rozsahu,

seminární práce: zcela praktická, ale systémově podložená příprava a prezentace vlastní lekce zpracující některé z "témat literární výuky" nebo problémy výuky podle přístupů poznaných v semináři.

Hledáme zájemce, kteří by si od října do půli listopadu 07 chtěli

vyměňovat emaily v angličtině s americkými studentkami/studenty

učitelství z Grand Valley University (Mi) o četbě dětských knih a o

rozvoji čtenářství, o čtenářských zvycích a případně o nedávné české

historii. Ozvěte se co nejdříve na hausen@ecn.cz . Více na

literárně-didaktickém webu O. Hausenblase.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html